325580
Książka
W koszyku
Marcin Czerwiński pisze o Stanisławie Przybyszewskiej gorliwie, ale z pokorg. Bada jej sylleptyczne utwory oraz bogaty zbiór zaświadczajgcych egzystencję listów. Przyglgda się wykorzystywaniu przez nig środków psychoaktywnych, jej prekursorskim względem transhumanizmu relacjom z maszynami, zainteresowaniu homoseksualizmem czy literaturg popularng. Jej symbolicznemu zabijaniu ojca. Jej ekscentryzmom życia codziennego, nazywanym przez Czerwińskiego performansem życiowym. Performans staje się dla autora kluczem do odczytania Przybyszewskiej, ale performatyka nie jest tu tylko narzędziem badawczym. Czerwiński znosi granicę między teorig a praktykg: piszgc o Przybyszewskiej, współbrzmi z nig i na naszych oczach uaktualnia jej projekt pisarski. Autor pokazuje też, jak tytułowg kategorię uskoku odnosić do innych postaci XX wieku, których życiopisanie stanowi kontekst dla praktyk Przybyszewskiej. Jest tu Gombrowicz i jego zaskakujgcy Kronos. Jest Białoszewski ze swoim Tajnym dziennikiem. Jest i Poświatowska przypominajgca Sylvię Plath. Ksigżka kończy się krótkg opowieścig o tym, jak (nie)oczekiwanie utrudniane - czy wręcz uniemożliwiane - bywa poświadczanie egzystencji.
Pliki multimedialne:
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393649 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 481-495. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej