326356
Book
In basket
Marcin Czerwiński pisze o Stanisławie Przybyszewskiej gorliwie, ale z pokorg. Bada jej sylleptyczne utwory oraz bogaty zbiór zaświadczajgcych egzystencję listów. Przyglgda się wykorzystywaniu przez nig środków psychoaktywnych, jej prekursorskim względem transhumanizmu relacjom z maszynami, zainteresowaniu homoseksualizmem czy literaturg popularng. Jej symbolicznemu zabijaniu ojca. Jej ekscentryzmom życia codziennego, nazywanym przez Czerwińskiego performansem życiowym. Performans staje się dla autora kluczem do odczytania Przybyszewskiej, ale performatyka nie jest tu tylko narzędziem badawczym. Czerwiński znosi granicę między teorig a praktykg: piszgc o Przybyszewskiej, współbrzmi z nig i na naszych oczach uaktualnia jej projekt pisarski. Autor pokazuje też, jak tytułowg kategorię uskoku odnosić do innych postaci XX wieku, których życiopisanie stanowi kontekst dla praktyk Przybyszewskiej. Jest tu Gombrowicz i jego zaskakujgcy Kronos. Jest Białoszewski ze swoim Tajnym dziennikiem. Jest i Poświatowska przypominajgca Sylvię Plath. Ksigżka kończy się krótkg opowieścig o tym, jak (nie)oczekiwanie utrudniane - czy wręcz uniemożliwiane - bywa poświadczanie egzystencji.
Media files:
Availability:
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 393649 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 481-495. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again