Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(58)
Forma i typ
Książki
(58)
Publikacje naukowe
(31)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(12)
Publikacje popularnonaukowe
(9)
Proza
(2)
Dostępność
dostępne
(52)
nieokreślona
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(58)
Autor
Fromm Erich (1900-1980)
(9)
Wojciechowski Marcin
(5)
Baranowski Stefan (filolog)
(4)
Funk Rainer (1943- )
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(3)
Prokopiuk Jerzy (1931-2021)
(3)
Schopenhauer Arthur (1788-1860)
(3)
Barski Marcin
(2)
Bergson Henri (1859-1941)
(2)
Chomsky Noam (1928- )
(2)
Drzewiecki Konrad (1871-1922)
(2)
Feldmanowa Maria (1874-1953)
(2)
Karłowski Jan
(2)
Kiresztura-Wojciechowska Edyta
(2)
Korpanty Jerzy
(2)
Sorel Georges (1847-1922)
(2)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(2)
Adler Alfred (1870-1937)
(1)
Arendt Hannah (1906-1975)
(1)
Banasiak Bogdan
(1)
Bastgenówna Zofia (1900-1974)
(1)
Berger Peter L. (1929- )
(1)
Bobrowska Karolina (18..- ok. 1934)
(1)
Brassier Ray (1965- )
(1)
Breiter Emil (1886-1943)
(1)
Brückner Aleksander (1856-1939)
(1)
Burckhardt Jacob (1818-1897)
(1)
Błeszyński Jan
(1)
Błeszyński Kazimierz (1881-1972)
(1)
Centnerszwerowa Róża (1867-1940?)
(1)
Chwistek Leon (1884-1944)
(1)
Czarnowski Stefan (1879-1937)
(1)
Dewey John (1859-1952)
(1)
Dudek Jarosław (tłumacz)
(1)
Emerson Ralph Waldo (1803-1882)
(1)
Filas Agnieszka
(1)
Frazer James George (1854-1941)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Frycz Stefan
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Gomola Aleksander (1963- )
(1)
Grabowski Ignacy (1866-1933)
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Gromacka Regina
(1)
Hempel Jan (1877-1937)
(1)
Hloniontko Robert D
(1)
Horney Karen (1885-1952)
(1)
Huizinga Johan (1872-1945)
(1)
Jagiełło Katarzyna
(1)
James William (1842-1910)
(1)
Kalinowski Marian Leon (1946- )
(1)
Kochan Agnieszka
(1)
Kohn Jerome
(1)
Kozak Łukasz (1981- )
(1)
Kozicki Stanisław (1876-1958)
(1)
Kozłowski Władysław Mieczysław (1858-1935)
(1)
La Mettrie Julien Offray de (1709-1751)
(1)
Le Bon Gustave (1841-1931)
(1)
Lessing Theodor (1872-1933)
(1)
Lombroso Cesare (1835-1909)
(1)
Marcuse Herbert (1898-1979)
(1)
Mead Margaret (1901-1978)
(1)
Mirski Józef (1882-1943)
(1)
Montesquieu Charles Louis de Secondat (1689-1755)
(1)
Mosca Gaetano (1858-1941)
(1)
Ochorowicz Julian (1850-1917)
(1)
Palusiński Robert
(1)
Pascal Blaise (1623-1662)
(1)
Patai Raphael (1910-1996)
(1)
Platon (427-347 p.n.e.)
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Charmides
(1)
Platon (427-347 p.n.e.). Lýsis
(1)
Popławski Jan Ludwik (1854-1908)
(1)
Potocki Józef Karol (1854-ok. 1898)
(1)
Radhakrishnan Sarvepalli (1888-1975)
(1)
Rudniański Stefan (1887-1941)
(1)
Rudnicki Michał (tłumacz)
(1)
Runciman Steven (1903-2000)
(1)
Rybski Jarosław (1966-2020)
(1)
Saciuk Robert (1940-2019)
(1)
Schuré Édouard (1841-1929)
(1)
Spencer Herbert (1820-1903)
(1)
Stiller Robert (1928-2016)
(1)
Stögbauer Adam (1882-1916)
(1)
Słuszkiewicz Eugeniusz (1901-1981)
(1)
Tanalska-Dulęba Anna
(1)
Tarn Adam (1902-1975)
(1)
Thoreau Henry David (1817-1862)
(1)
Tillich Paul (1886-1965)
(1)
Tocqueville Alexis de (1805-1859)
(1)
Tom Alfred (1879-1944)
(1)
Wajnberg Isaac (1878-1943)
(1)
Witkiewicz Stanisław Ignacy (1885-1939)
(1)
Witwicki Władysław (1878-1948)
(1)
Wojciechowski Marcin (1975- )
(1)
Wrzeszcz Zofia (1888-1975)
(1)
Wyrzykowski Stanisław (1869-1949)
(1)
Zborski Bartłomiej (1953- )
(1)
Zijderveld Anton C. (1937- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(35)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(32)
1945-1989
(13)
1801-1900
(12)
2001-
(11)
1901-1914
(9)
1918-1939
(8)
1701-1800
(2)
1989-2000
(2)
1601-1700
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(52)
Język
polski
(55)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(3)
Literatura amerykańska
(2)
Literatura niemiecka
(2)
Literatura austriacka
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Psychoanaliza
(9)
Antropologia filozoficzna
(5)
Filozofia
(4)
Społeczeństwo
(4)
Filozofia polityczna
(3)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(3)
Kultura
(3)
Platon (427-347 p.n.e.)
(3)
Psychologia społeczna
(3)
Religia
(3)
Antropologia społeczna
(2)
Chrześcijaństwo
(2)
Duchowość
(2)
Filozofia kultury
(2)
Filozofia niemiecka
(2)
Filozofia prawa
(2)
Filozofia religii
(2)
Filozofia społeczna
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Filozofia współczesna
(2)
Fromm, Erich (1900-1980)
(2)
Gnostycyzm
(2)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(2)
Kapitalizm
(2)
Literatura polska
(2)
Miłość
(2)
Myślenie
(2)
Ontologia
(2)
Polityka
(2)
Socjalizm
(2)
Teoria poznania
(2)
Wolność woli
(2)
Alienacja
(1)
Anarchizm
(1)
Arnauld, Antoine (1612-1694)
(1)
Bracia polscy
(1)
Braminizm
(1)
Buddyzm
(1)
Burżuazja
(1)
Charakter
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Cywilizacja
(1)
Cywilizacja zachodnia
(1)
Czarownictwo
(1)
Czechowic, Marcin (1532-1613)
(1)
Czyn
(1)
Deifikacja
(1)
Dekonstrukcja (filozofia)
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dialog
(1)
Dobro wspólne
(1)
Doświadczenie religijne
(1)
Dualizm (religia)
(1)
Duchowość religijna
(1)
Dusza
(1)
Dziecko
(1)
Dźinizm
(1)
Estetyka
(1)
Etnopsychologia
(1)
Etyka
(1)
Etyka chrześcijańska
(1)
Ezoteryka
(1)
Fanatyzm
(1)
Feudalizm
(1)
Filozofia amerykańska
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia czasu i przestrzeni
(1)
Filozofia francuska
(1)
Fizjologia człowieka
(1)
Formizm
(1)
Gender
(1)
Geniusz (wybitne zdolności)
(1)
Gnoza
(1)
Herezje
(1)
Hermes Trismegistos (bóstwo)
(1)
Hinduizm
(1)
Historiozofia
(1)
Humanizm (postawa)
(1)
Humanizm (prąd)
(1)
Idea (filozofia)
(1)
Instytucje społeczne
(1)
Istnienie (filozofia)
(1)
Jansenizm
(1)
Jezuici
(1)
Jezus Chrystus
(1)
Judaizm
(1)
Język
(1)
Kapłaństwo
(1)
Katolicyzm
(1)
Kobiecość
(1)
Konflikt psychiczny
(1)
Kreatywność
(1)
Krowicki, Marcin (ok. 1500-1573)
(1)
Kryszna
(1)
Krytyka literacka
(1)
Kształcenie
(1)
Lekarze
(1)
Literatura chrześcijańska
(1)
Magia
(1)
Manicheizm
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(2)
Charmides
(1)
Laches
(1)
Lýsis
(1)
Upaniszady
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
1601-1700
(7)
1701-1800
(7)
1801-1900
(7)
1401-1500
(6)
1501-1600
(6)
1301-1400
(5)
400-301 p.n.e.
(5)
500-401 p.n.e.
(5)
1201-1300
(4)
1918-1939
(4)
1-100
(3)
100-1 p.n.e.
(3)
1001-1100
(3)
101-200
(3)
1101-1200
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-300
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
301-400
(3)
401-500
(3)
501-600
(3)
600-501 p.n.e.
(3)
601-700
(3)
700-601 p.n.e.
(3)
701-800
(3)
800-701 p.n.e.
(3)
801-900
(3)
901-1000
(3)
do 801 p.n.e.
(3)
1901-1914
(2)
1914-1918
(2)
1945-1989
(2)
2001-
(2)
1801-
(1)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Indie
(2)
Polska
(2)
Starożytna Grecja
(2)
Austria
(1)
Azja
(1)
Europa
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Francja
(1)
Palestyna
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Starożytny Egipt
(1)
Starożytny Izrael
(1)
Włochy
(1)
Gatunek
Esej
(19)
Opracowanie
(11)
Monografia
(6)
Wykład
(6)
Antologia
(5)
Traktat
(5)
Aforyzmy
(2)
Listy
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Biografia
(1)
Dialog
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Komentarz
(1)
Legendy i podania
(1)
Mowy
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Polemika
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(33)
Historia
(19)
Psychologia
(14)
Religia i duchowość
(8)
Etnologia i antropologia kulturowa
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(5)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Językoznawstwo
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
58 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Tyt. oryg.: "Der Sinn des Lebens" 1933.
Alfred Adler - austriacki psycholog, psychiatra, pedagog, początkowo związany z Zygmuntem Freudem, później jednak stopniowo oddalał się od swego mistrza, tworząc kierunek psychologii indywidualnej, przez kilka lat kierował Kliniką Psychiatryczną w Wiedniu i stworzył pierwszą poradnię wychowawczo-kliniczną dla dzieci. Do jego najważniejszych prac należą "Znajomość człowieka", "Psychologia indywidualna w wychowaniu", "Homoseksualizm" i podsumowująca jego poglądy późna praca, właśnie "Wiedza o życiu".
"Męstwo jest samoafirmacją bytu wbrew faktowi niebytu. To akt "ja" indywidualnego przejawiający się w akceptacji lęku przed niebytem na drodze afirmowania siebie albo jako części jakiejś ogarniającej całości, albo w aspekcie jaźni indywidualnej. Męstwo zawiera zawsze pewne ryzyko, zawsze znajduje się przed groźbą niebytu, czy mamy do czynienia z ryzykiem utraty siebie i stania się rzeczą pośród całej masy innych rzeczy, czy też z utratą własnego świata w jałowym zwróceniu się ku samemu sobie."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340769 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Hannah Arendt (1906-1975) - niemiecka filozof, politolożka, publicysta, teoretyczka polityki pochodzenia żydowskiego, co o tyle istotne, że najsłynniejszą z jej tez, była ta o banalności zła, a rzecz dotyczyła procesu, osoby, mechanizmów działania Adolfa Eichmanna, po jego procesie w Jerozolimie. Uważana jest za wybitny autorytet w dziedzinach dotyczących totalitaryzmów (napisała m.in. słynną książkę "Korzenie totalitaryzmu"), antysemityzmu, przejawów zła w polityce. Napisała kilkadziesiąt książek, w niektórych środowiskach nie wybaczono jej wieloletniej znajomości, korespondencji z Martinem Heideggerm.
W "Myśleniu bez poręczy" jak pisze sama Arendt chodzi o to, że żyjemy w czasach gdy nasze rozumienie świata jak pisze Stan Spyros to "myślenie nad przepaścią / bez oparcia" (ang. "groundless thinking"). Ja też mam metaforę, która nie jest aż tak drastyczna, i której nigdy nie wykorzystywałam w moich pracach, zachowując ją tylko dla siebie. Nazywam to "myśleniem bez poręczy" (ang. "thinking without a banister") - po niemiecku zaś "Denken ohne Geländer". Rzecz w tym, że jak się chodzi po schodach w górę i w dół, to zawsze można trzymać się poręczy, żeby się nie przewrócić, tymczasem my utraciliśmy tę poręcz. W taki właśnie sposób sobie to przedstawiam. I to jest rzeczywiście to, co staram się robić.
A porusza całe spektrum spraw z pogranicza polityki i filozofii: od rozważań o Marksie, przez kwestię autorytetów, totalitaryzm, kulturę, wolność, a politykę, aż po zagadnienia związane z Martinem Heideggerem i odpowiedzialności polityki USA czy wartości w życiu społecznym. Daje nam w tej książce H. Arendt prawdziwy dostęp do meandrów swego umysłu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388880 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Filozofia "końca filozofii" : dekonstrukcja Jacques'a Derridy / Bogdan Banasiak. - Wydanie czwarte, poprawione i uzupełnione. - Kraków : Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda, 2024. - 380, [3] strony ; 20 cm.
(Meandry Kultury)
Biblografia, netografia na stronach 353-378.
Jacques Derrida (1930-2004), filozof francuski, twórca dekonstrukcji - projektu refleksji nad tradycją zachodniej myśli filozoficznej, określonej jako metafizyka obecności, i jej krytyki w perspektywie pisma, różnicy oraz interpretacji (jako plenienia się sensu). Filozofia "końca filozofii" autorstwa profesora Bogdana Banasiaka to pierwsza polska monografia poświęcona temu najgłośniejszemu myślicielowi współczesności. Jak pisze autor: "Podstawową intencją pracy jest zrekonstruowanie zasadniczych zarysów szczególnie znaczącej i głośnej współczesnej koncepcji filozoficznej: dekonstrukcji Jacquesa Derridy, a zatem niejako jej przybliżenie czy do niej wprowadzenie. Ponieważ jednak dekonstrukcja jest nie tylko przemyśleniem filozoficznej tradycji (jej rozczłonkowaniem i zidentyfikowaniem), zwłaszcza w kontekście współczesnych kulturowych przewartościowań, ale też refleksją nad statusem filozofii w ogóle, to intencją pracy jest także pokazanie – sugerowanej tytułem – jej dwuznacznej pozycji wobec tradycji, bo choć swym krytycznym ostrzem rysuje ona „kres filozofii”, to jednak zarazem jawi się jako koncepcja wciąż filozoficzna, co tym bardziej podkreśla charakterystyczne dla niej nierozstrzygnięcie."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 399209 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 310485, 310484 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Tytuł oryginału: L'essai sur les données immédiates de la conscience.
Na podstawie wydania: Z zapomogi Kasy Pomocy dla Osób Pracujących na Polu Naukowem im. J. Mianowskiego, 1913.
Henri Bergson (1859-1941) jest uważany za jednego z najwybitniejszych francuskich filozofów, jak Kartezjusz z dawniejszych, jak Sartre z bardziej współczesnych. Poglądy filozoficzne Bergsona, najkrócej ujmując, określa się jako intuicjonizm. Jest on zatem przeciwnikiem empiryzmu i skrajnego racjonalizmu. Ale określa się także jego filozofię – jako filozofię życia, przy czym życie rozumie Bergson jako ciąg zmian, jako nieustający akt twórczy. Człowiek poznaje rzeczywistość, doświadczając jej, żyjąc po prostu, a nie poprzez rozumowanie. Aby poznać naturę rzeczywistości, musimy odwołać się do doświadczenia, do własnego przeżycia, rzeczywistość jest bowiem w doświadczeniu dana. W opozycji intelekt – intuicja staje Bergson zdecydowanie po stronie intuicji i doświadczenia w sensie przeżycia; twierdzi, że istotą doświadczenia jest élan vital – siła życia, bezustanna życiowa ekspansja, a centralnym punktem, z którego owa élan vital emanuje, jest Bóg.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 382532 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Henri Bergson (1859-1941) jest uważany za jednego z najwybitniejszych francuskich filozofów, jak Kartezjusz czy Comte z dawniejszych, jak Sartre czy Derrida z bardziej współczesnych. Co ciekawe - nie był Francuzem z pochodzenia, choć urodził się w Paryżu. Ojciec Bergsona był bowiem polskim chasydem aż do 1831 roku mieszkającym w Warszawie. Oczywiście polskich tropów w twórczości Bergsona nie znajdziemy, ale to taka interesująca ciekawostka dotycząca autora „Materii i pamięci”. A jakie są poglądy filozoficzne Bergsona: najkrócej ujmując określa się jego metafizykę jako intuicjonizm. Jest zatem Bergson przeciwnikiem empiryzmu i skrajnego racjonalizmu. Ale określa się także jego filozofię – jako filozofię życia przy czym życie rozumie Bergson jako ciąg zmian, jako nieustający akt twórczy. Człowiek zdaniem Bergsona poznaje rzeczywistość doświadczając jej, żyjąc po prostu, a nie poprzez rozumowanie. Aby poznać naturę rzeczywistości musimy odwołać się do doświadczenia (doświadczenia w sensie własnego przeżywania), bowiem rzeczywistość jest w doświadczeniu dana. W opozycji intelekt/intuicja staje twórca „Ewolucji twórczej” zdecydowanie po stronie intuicji i doświadczenia w sensie przeżycia, twierdzi, że istotą doświadczenia jest elan vital – siła życia, bezustanna życiowa ekspansja, a centralnym punktem z którego owa elan vital emanuje jest Bóg. Niewątpliwie najważniejszą książką Henri Bergsona jest „Ewolucja twórcza” jednak książka, którą przedstawiamy czyli Wstęp do metafizyki napisana o 4 lata wcześniej to pierwszy skrótowy zarys jego koncepcji, a owa „Ewolucja twórcza” to jedynie rozwinięcie myśli już tu zawartych. Jak pisze Irena Wojnar w niezmiernie wnikliwym opracowaniu na temat Bergsona: Niezaprzeczalna odkrywczość Bergsonizmu "emocja twórcza" znajdująca się u podstaw jego idei, związane są z koncepcją trwania, które właściwe jest istocie żywej. Tam gdzie jest życie, wykazał Bergson, tam jest nowość nieprzewidywalna, nie odkrycie potencjalnie istniejących możliwości, ale pełny akt twórczy wywodzący się ze świadomości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 378424 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Aleksander Brückner (1856-1939) - polski kulturoznawca, historyk literatury polskiej i słowiańskiej.
"Różnowierców polskich" poświęca autor przede wszystkim Arianom, bo to bodaj najbardziej polski rodzaj reformacji. Pisze jednak na samym wstępie, że choć protestanci w Polsce mieli przecież i Hozjusza i Skargę i Wujca (a my dodajmy jeszcze choćby Andrzeja Frycza Modrzewskiego), to jednak "biada zwyciężonym - ze sprawą, której daremnie bronili, sami giną i wszelka pamięć o niej; nawet o najczystszych i najświętszych własne pokolenia następne zapominają niewdzięcznie".
A w tej książce właśnie przypominamy myśl polską, która wcale nie katolicyzmem stoi, a wręcz mu się przeciwstawia. Zaczyna autor swój wywód o różnowiercach od opisu postaci i myśli Jana Łaskiego, zahacza o zapomnianą nieco postać innowiercy Marcina Krowickiego by przejść potem do zasadniczego tematu tej książki czyli dziejów, prześladowań, obyczajów, literatury polskich Arian.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 386636 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Tytuł oryginału: Die Kultur der Renaissance in Italien : ein Versuch.
Bibliografia na stronie 333.
Jakub Burckhardt (1818-1897) - wybitny, szwajcarski historyk sztuki, literaturoznawca, największą sławę przyniosła mu opublikowana w 1860 roku, do dziś pozostająca aktualnym i uznawanym za najlepszy opis okresu renesansu (XV-XVI wiek) książka Kultura Odrodzenia we Włoszech (w niemieckim oryginale: Die Kultur der Renaissance in Italien. Ein Versuch). Oczywiście ramy czasowe są tu znacznie szersze, wszak renesans tworzył się we włoskich republikach w zasadzie już od XII, XIII wieku W swoim (opozycyjnym wobec heglizmu) głęboko humanistycznym dziele zwraca szczególną uwagę na wpływ kultury na politykę i społeczeństwo, już pierwszy z rozdziałów zatytułowany jest "Państwo jako dzieło sztuki". W rozdziale tym zajmuje się głównie sytuacją polityczną Włoch od XIII wieku począwszy, by w rozdziałach kolejnych opisać jak epoka renesansu wpłynęła na rozwój jednostki, jak doszło w niej do Odrodzenia starożytności, ale też do odkrycia świata i człowieka, by wreszcie zająć się charakterystycznymi dla tej epoki elementami życia codziennego, obyczajów, religii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396959 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Noam Chomsky znany jest jako twórca nowoczesnej lingwistyki, współtwórca kognitywistyki i działacz polityczny, ceniony krytyk i komentator współczesnego świata. Niniejsza książka to zbiór wykładów, stanowiących przegląd dorobku filozoficznego autora z ostatnich pięćdziesięciu lat. Prostym, precyzyjnym i nieakademickim językiem Chomsky opowiada o półwieczu studiów nad językiem, o związkach języka z myślą i o tego związku biologicznym podłożu. Zastanawia się nad zakresem i ograniczeniami ludzkich zdolności poznawczych, odnosząc się do historii nauki, refleksji filozoficznej i obecnego stanu wiedzy. Język i umysł to punkt wyjścia do rozważań nad społeczeństwem i polityką, a książka jest obroną stanowiska, określanego przez autora jako "libertariański socjalizm", u którego podstaw leżą m.in. idee anarchizmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 349576 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Wywód stojący za trwającym całe życie Chomsky’ego poszukiwaniem uzasadnienia stosowania siły. W tych esejach Chomsky próbuje ratować anarchizm i lokuje go u podstaw swych politycznych zapatrywań. Anarchizm Chomksy’ego jest wyraźnie optymistyczny i egalitarny. Ponadto stanowi żywą, rozwijającą się tradycję, która posiada historyczny rodowód; anarchizm Chomsky’ego podkreśla siłę działań zbiorowości nie zaś jednostek. Niniejszy zbiór obejmuje nowy wstęp Nathana Schneidera, który dokumentował ruch Occupy na łamach Harper’s i The Nation, i który lokuje idee Chomsky’ego we współczesnym ruchu politycznym. Książka stanowi podstawowe źródło dla nowego pokolenia aktywistów, którzy działają na pierwszej linii odrodzenia zainteresowania anarchizmem i dla każdego, kto się zmaga z tym, co można uczynić, aby stworzyć bardziej sprawiedliwy świat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 375438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Leon Chwistek (1884-1944) - polski filozof, logik, matematyk, także wybitny malarz i teoretyk sztuki, pisarz, profesor Uniw. we Lwowie, postać przy tym niezwykle barwna (pojedynkował się w obroniue czci narzeczonej, walczył w Legionach Piłsudskiego, był też członkiem KPP w Moskwie ale zginął jako ofiara represji stalinowskich), przyjaciel Witkacego, Bronisława Malinowskiego czy Karola Szymanowskiego. W teorii malarstwa zdecydowany zwolennik formizmu.
W "Wielości rzeczywistości w sztuce" przedstawiamy szereg prac Chwistka nie tylko z zakresu estetyki ale także z zakresu fiolozoffi. Jak pisze Irena Kossowska: " Był zwolennikiem pluralizmu estetycznego, czemu dał wyraz w swej teorii wielu rzeczywistości i odpowiadających im konwencji obrazowania w malarstwie ("Wielość rzeczywistości w sztuce", 1918 i "Wielość rzeczywistości", 1921). Wyróżnił cztery typy rzeczywistości: popularną, fizykalną, wrażeń zmysłowych i wizji. W zakresie sztuk plastycznych odpowiadały im kolejno prymitywizm, realizm, impresjonizm i futuryzm. Wprawdzie Chwistek rzeczywistości tych nie hierarchizował, lecz najwyższy walor twórczy przypisał futuryzmowi." W 1922 artysta ogłosił kryzys formizmu, który wynikał - jego zdaniem - ze zbyt silnych związków Tytusa Czyżewskiego z futuryzmem. Rozwinięciem i kontynuacją formizmu stała się jednak opracowana przez Chwistka teoria strefizmu stanowiącego odmienną formułę malarstwa antynaturalistycznego. Zgodnie z regułami obrazowania artysty kompozycja była podzielona na strefy, charakteryzujące się dominantą jednej barwy i jednego zwielokrotnionego kształtu. Poszczególnych stref nie wydzielały linie; były one skontrastowane poprzez układy form i dobór barw. Strefizm, poprzez autonomizację płaszczyzny płótna i umowność przestrzeni malarskiej, stanowił pierwsze ogniwo w rozwoju polskiej sztuki abstrakcyjnej.
Natomiast sam Leon Chwistek o wielości teorii (nie tylko w sztuce) pisał następująco: "Prawda teoretycznajest względna, tj. zależna od systemu. Za bezwzględne możemy, oczywiście uważać te prawdy, które powtarzają sięwe wszystkich znanych nam systemach poprawnych, ale jest to oczywisty konwenans. Prawda doświadczenia popularnego jest do pewnego stopnia bezwzględna, bo nie mamy co do niej żadnych wątpliwości, ale wartość jej opiera się na przekonaniu i nie wytrzymuje próby głębszej analizy..."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 377304 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kultura / Stefan Czarnowski. - Kraków : Vis-à-vis etiuda, 2019. - 281, [6] stron ; 20 cm.
(Meandry Kultury)
Wszystko o kulturze - tak można określić znaną książkę Stefana Czarnowskiego. Czym więc jest kultura? "Jest dobrem zbiorowym i zbiorowym dorobkiem, owocem twórczego i odtwórczego wysiłku niezliczonych pokoleń". Jej narodziny, przetrwanie, obce wpływy, odnawianie i powtarzanie prądów to ciągły rozwój wtopiona w to wszystko kultura ludu polskiego - to tylko niektóre problemy poruszone w tej książce. Dzieło powstało prawie 60 lat temu, a w dalszym ciągu jest interesujące i aktualne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 356094 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Biblografia prac autora na stronach 247-249 i bibliografia na stronach 249-251.
John Dewey (1859-1952) - amerykański filozof, psycholog i pedagog, zwolennik funkcjonalizmu w psychologii, jeden ze współtwórców (obok W. Jamesa) pragmatyzmu, stworzył jego odmianę zwaną instrumentalizmem. W Jak myślimy Dewey zajmuje się - zgodnie z tytułem - psychologią myślenia. Część pierwszą poświęca kształceniu zdolności myślenia, drugą rozważaniom logicznym, ostatnią, pedagogiczną - kształceniu myślenia. Dewey w swojej pracy łączy dwa kierunki analizy procesów poznawczych: ewolucjonistyczny i logiczny, określa myślenie jako umysłową ewolucję przebiegającą w sferze symbolicznych prób i błędów pomiędzy koncepcjami rywalizującymi o "życie". Jak pisze Cz. Nosal Myślenie jest w takim ujęciu procesem modyfikowania niepewności ocen pod wpływem informacji uzyskiwanych w wyniku analiz logicznych i eksperymentalnych. Według Deweya początkiem myślenia jest pewien stan niepewności, zmieszania lub wątpliwości...Warto tę myśl - przy pomocy Jak myślimy - przemyśleć, by lepiej poznać siebie i innych i otaczający nas świat.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 398278 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Ralph Waldo Emerson (1803-1882) - amerykański pisarz, filozof, myśliciel polityczny, zwolennik idealizmu (do swoich mistrzów zaliczał św. Augustyna, Platona czy Brekleya), a w polityce zwolennik egalitaryzmu i demokratycznego systemu rządów, także wielki mówca i poeta. Wywarł wielki, porównywalny wręcz z wpływami Nietzschego, na filozofię współczesną, twórce tzw. filozofii życia, wcześniej niż Nietzsche ukuł pojęcie "śmierci Boga". Wpłynął na poglądy W. Jamesa twórcy pragmatyzmu oraz na na poglądy H. Bergsona twórcy intuicjonizmu. Podobnie ja Nietszche zwracał uwagę na wpływ wielkich ludzi na dzieje świata. W Przedstawicielach ludzkości zajmuje się właśnie rolą wielkich jednostek w historii. Rozważa rolę i wpływ na filozofię i kulturę Platona, Swedenborga, Montaigne'a, Szekspira, Napoleona oraz Goethego. Jak pisze Emerson w naturze naszej tkwi wiara w wielkich ludzi. (...) Wszelka mitologia zaczyna się od półbogów i związana jest z wyniosłymi, poezją opromienionymi szczytami; bohaterzy bowiem zawsze przebywają na szczytach. (..) Natura zdaje się istnieć dla doskonałych. Świat trwa dzięki prawdziwości dobrych ludzi: przez nich ziemia staje się pobytem zdrowym. Kto kiedykolwiek żył z takimi ludźmi, ten miał życie wesołe i krzepiące. Tak, jedynie wiara w możliwość takiej wspólności czyni życie słodkim i znośnym; dlatego zawsze staramy się obcować z ludźmi "wyższymi", chociażby tylko w duchu...
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346436 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
James George Frazer (1854-1941) - brytyjski antropolog społeczny, socjolog, filolog, religioznawca, olbrzymi wpływ na rozwój tych dziedzin wywarło jego fundamentalne 12-tomowe dzieło "Złota gałąź" (ukazała się także skrócona wersja, którą wydaliśmy w Polsce). "Czarownik, kapłan, król" to zapis wykładów Frazera dotyczących wladzy (uosabianej przez króla) i relgii zinstytucjonalizowanej (uosabianej prze kapłana) i pierwotnej (uosabianej przez szaman. Wzajemnych relcji, zależności, antagonizmów jakie wynikają na styku tych sfer życia społecznego u ludów pierwotnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396718 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Na stronie tytułowej błędna nazwa tłumacza, prawidłowa: H. Załszupin.
Na podstawie pierwszego wydania polskiego z 1936 r.
Bibliografia S. Freuda na stronach 89-90.
W "Wizerunku własnym" Freud przedstawia swoją drogę naukową od wczesnych czasów gdy praktykował w wiedeńskich szpitalach aż do chwili największego rozwoju psychoanalizy. Na początku swojej kariery leczy chorych psychicznie przy pomocy hipnozy. Dopiero w 1891 r. może już częściowo poświęcić się pracy stricte naukowej, pisze pierwszą książkę "O pojmowaniu afazji". Zaczyna zwracać baczną uwagę na kwestie dotyczące seksualności. Wtedy też zarzuca hipnozę i rozpoczyna stosować w leczeniu nową metodę zwaną katarktyczną, którą można nazwać praprzodkiem psychoanalizy. Freud opisuje kolejne fazy jej rozwoju od teorii tłumienia (to już rzeczywisty początek psychoanalizy), przez odkrycie libido, metodę przeniesienia, analizy marzeń sennych czy czynności pomyłkowych aż do późniejszych psychoanalitycznych interpretacji religii (którą nazywa zbiorową nerwicą natręctw) i kultury. Sporo znajdziemy tu również o rozwoju ruchu psychoanalitycznego, wiernych zwolennikach (np. O. Rank czy E. Bleuler), jak i odszczepieńcach (np. C.G. Jung czy A. Adler).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350060 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Tytuł oryginału: Do we still love life ? : on power and powerlesness of love.
W książce Czy nadal kochamy życie? opowiada nam autor o tym, iż miłość i nienawiść stanowiły potężne siły psychologiczne od niepamiętnych czasów. Erich Fromm dostrzegał głęboko sięgającą zmianę tych podstawowych sił w XX wieku: nienawiść innych ludzi i samo środowisko są coraz bardziej owładnięte chęcią zniszczenia dla samego zniszczenia. Ludzie czują się coraz bardziej zniechęceni do realnego życia i przyciąga ich to, co może być spowodowane przemocą, a tym samym instynkt śmierci. Fromm nazwał tę skłonność „nekrofilią". Na szczęście można spotkać się z równie silną miłością do wszystkiego, co żyje, rośnie i rozwija się, czyli z„biofilią". Czyli - jak często u Fromma - od nas samych zależy wybór.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 380428 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Bibliografia na stronach 183-188.
Niepublikowany dotąd w Polsce zbiór esejów, wykładów, a nawet mów przygotowanych przez autora na potrzeby kampanii prezydenckiej w USA. Większość tekstów obraca się wokół tematu zmian zachodzacych w społeczeństwach krajów uprzemysłowionych i choć teksty te pisane są z perspektywy lat 60. ubiegłego stulecia, w większości zaskakują swą aktualnością i trafnością diagnozy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344669 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
W książce "O miłości do życia" czyli w cyklu wykładów czy raczej audycji radiowych przedstawia Fromm najważniejsze elementy swojego typu humanistycznego myślenia. Ale nie tylko. Książka w znacznej mierze przedstawia skrajnie przeciwne do miłości uczucia - analizuje Fromm przyczyny pasywności ludzi ale i przyczyny agresji, analizuje polityczne i psychiczne przyczyny wojen. W tym kontekście nie może zabraknąć analizy systemu hitlerowskiego. Zajmuje się także nieodłącznym dla niego tematem czyli kryzysem paternalistycznego porządku świata. Znaczna część poświęcona jest polemice z innymi widzeniami człowieka. Mamy więc stały u Fromma dyskurs z poglądami Zygmunta Freuda. A na koniec zadaje zasadnicze nie tylko w psychoanalizie pytanie: Kim jest człowiek?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353810 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Erich Fromm (1900-80) - amerykański psycholog i filozof pochodzenia niemieckiego, uznawany za jednego z najwybitniejszych humanistów XX wieku, twórca psychoanalizy humanistycznej. Autor kilkudziesięciu książek, w tym tak ważnych jak Ucieczka od wolności, Zapomniany język, Patologia normalności, Zdrowe społeczeństwo, Rewolucja nadziei, Psychoanaliza a religia. W podzielonej na dwie części książce O sztuce słuchania zajmuje się z jednej strony procesem analitycznego leczenia i czynnikom sprzyjającym zdrowiu pacjenta (krytykując przy okazji częściowo podejście Freuda), a z drugiej terapeutycznymi aspektami psychoanalizy, a trzeba pamiętać, że autor nie był tylko teoretykiem, ale przez całe swoje zawodowe życie także terapeutą. Jak pisze w przedmowie do niniejszej książki uczeń Fromma Rainer Funk: Humanistyczna postawa Fromma przenika jego poglądy na temat pacjenta i sposobów z nim postępowania. Nie postrzega on pacjenta jako kogoś pozostającego w opozycji; pacjent nie jest zasadniczo różną od niego osobą. Można dostrzec tu dogłębną solidarność pomiędzy osobą analityka i osobą analizowaną (...)Analityk jest swoim własnym pacjentem, a pacjent staje się dla niego analitykiem. Fromm traktuje pacjenta poważnie, ponieważ siebie traktuje poważnie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 385623 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej