Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(66)
Forma i typ
Książki
(65)
Publikacje naukowe
(34)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(18)
Proza
(3)
Poezja
(2)
Dostępność
dostępne
(62)
nieokreślona
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(66)
Autor
Nowak Piotr (1966- )
(12)
Zatorski Tadeusz (1960- )
(7)
Bielecki Krzysztof
(4)
Agamben Giorgio (1942- )
(3)
Herbich Piotr (1975- )
(3)
Jadacki Jacek Juliusz (1946- )
(3)
Serafin Andrzej (1980- )
(3)
Skrzypek Marian (1935- )
(3)
Ugniewska Joanna (1945- )
(3)
Wawrzynowicz Andrzej (1968- )
(3)
Arendt Hannah (1906-1975)
(2)
Cieszkowski August (1814-1894)
(2)
Domański Juliusz (1927- )
(2)
Dowgird Anioł (1776-1835)
(2)
Heine Heinrich (1797-1856)
(2)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(2)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(2)
Magnone Lena (1980- )
(2)
Meillassoux Quentin (1967- )
(2)
Rychter Marcin (1974- )
(2)
Safranski Rüdiger (1945- )
(2)
Taubes Jacob (1923-1987)
(2)
Tokarski Jan (1981- )
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Arendt Hannah (1906-1975). Antysemityzm
(1)
Asimov Isaac (1920-1992). Kula bilardowa
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Auden W. H. (1907-1973). Myśl, co robisz
(1)
Auden Wystan Hugh (1907-1973)
(1)
Badiou Alain (1937- )
(1)
Chiostri Carlo (1863-1939)
(1)
Chmielewski Jacek (1965- )
(1)
Cropsey Joseph
(1)
Czemiel Grzegorz (1983- )
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Diderot Denis (1713-1784)
(1)
Dimitrijević Ivan (1984- )
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Filozofia moralna
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Psychologia
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Teologia przyrodzona
(1)
Fauconnier Gilles (1944- )
(1)
Fert Józef (1945- )
(1)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Frank Manfred (1945- )
(1)
Gadamer Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Gauchet Marcel (1946- )
(1)
Godyń Mieczysław (1952- )
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Graczyk Piotr (1970- )
(1)
Guattari Félix (1930-1992)
(1)
Gusin Michał
(1)
Górniak-Morgan Ewa
(1)
Harman Graham (1968- )
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Herbich Tomasz
(1)
Herer Michał (1977- )
(1)
Kimhi Irad
(1)
Koyré Alexandre (1882-1964)
(1)
Kuczyński Rafał (1982- )
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Kuźniarz Bartosz (1979- )
(1)
Lach-Szyrma Krystyn (1791-1866)
(1)
Lawrence David Herbert (1885-1930)
(1)
Lipiec Emilia (1985- )
(1)
Lutosławski Wincenty (1863-1954)
(1)
Löwith Karl (1897-1973)
(1)
MacDonald Paul S. (1951- )
(1)
Madej Wojciech (1959-2010)
(1)
Mazzanti Enrico (1852-1893)
(1)
Michalska Izabela (1981- )
(1)
Michalski Krzysztof (1948-2013)
(1)
Murri Serafino (1966- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Mussino Attilio
(1)
Napiórkowska Izabela
(1)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Nowak Piotr (1984- )
(1)
Olszewski Mikołaj (filozofia)
(1)
Osmólska-Mętrak Anna
(1)
Parnet Claire
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975)
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Empiryzm heretycki
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Listy luteańskie
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Pisma korsarskie
(1)
Patočka Jan (1907-1977)
(1)
Pawlaczyk Krystian (1989- )
(1)
Picht Georg (1913-1982)
(1)
Pieróg Stanisław (1946- )
(1)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(1)
Przepiórka Paulina
(1)
Rosiński Krzysztof
(1)
Rozanow Wasilij (1856-1919)
(1)
Rutkowski Krzysztof (1953- )
(1)
Rymkiewicz Wawrzyniec
(1)
Rzanna-Szczepaniak Ewa (1974- )
(1)
Rzewuski Paweł (1990- )
(1)
Salwa Mateusz (1979- )
(1)
Schmitt Carl (1888-1985)
(1)
Sommer Andreas Urs (1972- )
(1)
Strauss Leo (1899-1973)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(31)
2010 - 2019
(35)
Okres powstania dzieła
2001-
(39)
1901-2000
(15)
1945-1989
(11)
1801-1900
(8)
1701-1800
(4)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1939-1945
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(62)
Język
polski
(61)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(5)
Literatura polska
(4)
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Filozofia
(8)
Filozofia polityczna
(5)
Antropologia filozoficzna
(4)
Literatura niemiecka
(4)
Metafizyka
(4)
Psychoanaliza
(4)
Logika
(3)
Ontologia
(3)
Polityka
(3)
Romantyzm
(3)
Społeczeństwo
(3)
Tematy i motywy
(3)
Antysemityzm
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Ekonomia
(2)
Eschatologia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia francuska
(2)
Filozofia języka
(2)
Filozofia literatury
(2)
Filozofia polska
(2)
Filozofia religii
(2)
Filozofia społeczna
(2)
Filozofowie
(2)
Historiozofia
(2)
Humanizm (prąd)
(2)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(2)
Idea (filozofia)
(2)
Kobieta
(2)
Literatura
(2)
Literatura angielska
(2)
Myślenie
(2)
Poeci niemieccy
(2)
Poezja
(2)
Religia
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Szczęście
(2)
Teologia
(2)
Tradycja
(2)
Umysł
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Absolut
(1)
Agamben, Giorgio (1942- )
(1)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy
(1)
Arendt, Hannah (1906-1975)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bernhard, Thomas (1931-1989)
(1)
Bóg
(1)
Böhme, Jakob (1575-1624)
(1)
Börne, Ludwig (1786-1837)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cieszkowski, August (1814-1894)
(1)
Collodi, Carlo (1826-1890)
(1)
Commedia dell'arte
(1)
Człowiek
(1)
Deleuze, Gilles (1925-1995)
(1)
Demokracja
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dusza
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyskurs
(1)
Empiryzm
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Etos
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Filozofia przyrody
(1)
Filozofia renesansu
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Filozofia współczesna
(1)
Filozofia włoska
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Frege, Gottlob (1848-1925)
(1)
Fłorienski, Pawieł (1882-1937)
(1)
Gadamer, Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Heidegger, Martin (1889-1976)
(1)
Heine, Heinrich (1797-1856)
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia
(1)
Historia społeczna
(1)
Historiografia
(1)
Hobbes, Thomas (1588-1679)
(1)
Ideologia
(1)
Kapitalizm
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Klasyka weimarska
(1)
Komedia
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konieczność (filozofia)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Kościół katolicki
(1)
Temat: dzieło
Avventure di Pinocchio
(1)
Philosophie de l'histoire
(1)
Ιstoria tou Peloponnēsiakou Polemou
(1)
Temat: czas
1801-1900
(10)
1901-2000
(10)
1701-1800
(9)
1501-1600
(7)
1601-1700
(7)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1001-1100
(4)
101-200
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
201-300
(4)
301-400
(4)
401-500
(4)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1918-1939
(3)
2001-
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
400-301 p.n.e.
(3)
1945-1989
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1939-1945
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Niemcy
(2)
Włochy
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Esej
(23)
Monografia
(12)
Antologia
(7)
Opracowanie
(7)
Biografia
(3)
Edycja krytyczna
(2)
Listy
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Synteza
(2)
Traktat
(2)
Wiersze
(2)
Wykład
(2)
Artykuły
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Powiastka filozoficzna
(1)
Powieść
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie rosyjskie
(1)
Szkice literackie włoskie
(1)
Testament
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(39)
Historia
(20)
Literaturoznawstwo
(12)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Religia i duchowość
(6)
Psychologia
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Językoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
66 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Zapalam światło w ciemnym pokoju: oświetlony pokój z pewnością nie jest już ciemnym pokojem, utraciłem go na zawsze. To, czego mieć już nie mogę, co nieskończenie wymyka się wstecz, a zarazem wypycha mnie naprzód, jest już jedynie przedstawieniem języka, ciemnością zakładaną dla światła. Światło jest tylko dojściem ciemności do samej siebie. (od wydawcy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Ilustracje: Carlo Chiostri, Enrico Mazzanti, Attilio Mussino.
Bibliografia na stronach 237-243 i 247-249.
Ostatnia strona książki zawiera zagadkę, nad którą powinniśmy się zastanowić. Pajacyk nie przemienił się w gruncie rzeczy w chłopca, lecz stoi - wcale nie ukryty, przeciwnie, dobrze widoczny - oparty o krzesło, a nowy chłopiec może mu się przyglądać do woli, twierdząc, że jest „śmieszny”. Obie natury - marionetkowa i ludzka, które tyle razy krzyżowały się w książce - pozostają rozdzielone, obie obecne w bliżej nieokreślonym „pokoju obok”, który, jeśli się dobrze przyjrzeć, jest warsztatem Geppetta, idealnie odpowiadającym „pokoikowi na parterze”, gdzie nastąpiło stworzenie Pinokia. Być może również chłopca - skoro ciało pajacyka pozostało nadal nietknięte - stworzył demiurg Geppetto. Emanuele Dattilo zauważył w związku z tym, że „tam, gdzie spodziewalibyśmy się metamorfozy, kolejnej przemiany pajacyka w dziecko […] mamy do czynienia z rozdziałem, separacją natur, i kawałek drewna śpi naprzeciwko dziecka, które obserwuje go z upodobaniem”. Cała niepojęta historia Pinokia ginie w egzegetycznym świetle owego niestrudzonego rozdzielania obu natur. Manganelli, który uważa wprawdzie, że Pinokio naprawdę umarł, odnotowuje je na swój sposób: „Pozostaje owa martwa i cudowna relikwia, nowe i żywe będzie musiało współistnieć ze starym i martwym. Ten metr drewna nadal będzie rzucać mu wyzwanie”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 194-195.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Pomiędzy rokiem 1793 – tym, w którym Goya zaczyna swoje Kaprysy, a 1797 – rokiem upadku Republiki Weneckiej – Giandomenico (lub Domenico, jak lubi się podpisywać) Tiepolo wykonuje w willi w Zianigo, odziedziczonej po ojcu, Giambattiście, w której zamieszkał po opuszczeniu swojej Wenecji, cykl fresków poświęconych Pulcinelli. Kiedy maluje dwa ostatnie freski, Pulcinella zakochany i Odejście Pulcinelli, ma dokładnie siedemdziesiąt lat. Sala zawierająca historie Pulcinelli nie była duża, mogła być sypialnią malarza albo, co niewykluczone, miejscem medytacji. W każdym razie kiedy dotarł już do ostatniego etapu swojego życia, Giandomenico chce mieć przed oczami tylko Pulcinellę, rozmawiać jedynie z nim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359559 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Wykaz pierwodruków s. 611-614.
W jakiejś postaci ziściła się zatem protoromantyczna wizja Herdera: oto Żydzi wywłaszczeni z bogactwa własnej tradycji, przechowujący ją w szafach z pamiątkami, stwarzają siebie od nowa, bez względu na to, co sądzi na ten temat otaczający ich świat, czy sprzyja im, czy nie. Są w pełni zasymilowani, są normalni. Mają państwo, którego chcą bronić. Koncepcja suwerenności państwa izraelskiego polega na zdolności do obrony własnego terytorium, włącznie z prawem wypowiadania wojny. Jeśli więc słychać nasilające się głosy sprzeciwu wobec äagresywnej polityki Izraelaö, należy wiązać je z nierozsądnym, lewicowym pacyfizmem, jak też z kryzysem idei państwa narodowego na kontynencie europejskim. Dawniej, gdy Żydzi nie mieli swego państwa, byli z tego powodu znienawidzeni przez obcy im świat. Dziś odczuwają ten sam rodzaj nienawiści właśnie dlatego, że udało im się z sukcesem takie państwo stworzyć. Circulus vitiosus. Myliłby się jednak ten, kto ograniczałby syjonizm wyłącznie do ideowego zaplecza państwa stanu wyjątkowego. Syjonizm pozostawił po sobie piękną ideę kibucu, w którą umiał tchnąć życie. Inną jego trwałą zdobyczą jest Uniwersytet Hebrajski, stanowiący kulturalną oazę w państwie znajdującym się w połowie drogi między Jerozolimą a Lacedemonem. O tym wszystkim w pasjonujący sposób pisze w swoich Pismach żydowskich Hannah Arendt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 324026 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 313039 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o Shakespearze / W. H. Auden ; przekład, wstęp i posłowie Piotr Nowak. - Wydanie 2., rozszerzone. - Warszawa : Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego, 2016. - XVII, [1], 517, [1] strona : ilustracja ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: The lectures on Shakespeare, Fallen city : someone reflections on Shakespeare's Henry IV.
Bibliografia na stronach XII-XVIII i 495-500. Indeksy.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Humanistyczno-Socjologicznego Uniwersytetu w Białymstoku.
U Shakespeare'a najbardziej podoba mi się jego stosunek do własnej twórczości. Jest coś irytującego u największych artystów - Danta, Joyce'a, Miltona - w ich uporze tworzenia arcydzieł i podkreślania swej doniosłej roli. Umiejętność poświęcenia życia sztuce bez zapominania, że stanowi ona zajęcie frywolne, jest niesłychanym, osobistym osiągnięciem twórcy. Shakespeare nigdy nie traktuje siebie nazbyt poważnie. Gdy sztuka bierze siebie na serio, wówczas próbuje osiągnąć więcej, niż może.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343179 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346256 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
(Kronos)
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Tekst częściowo tłumaczony z języka niemieckiego oraz z języka francuskiego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352895/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
(Kronos)
Indeksy.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352895/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
Indeks.
Współfinansowanie: Wydział Filozofii (Uniwersytet Warszawski)
Luźna rozmowa dziennikarki Claire Parnet z filozofem Gillesem Deleuze.
Myślimy za bardzo w kategoriach historii, czy to osobistej, czy powszechnej. Procesy stawania się należą do geografii, dotyczą orientacji, kierunków, wejść i wyjść. Istnieje stawanie-się-kobietą, które jest czymś innym niż kobiety, ich przeszłość i przyszłość. Kobiety muszą włączyć się w nie właśnie po to, by wydostać się ze swojej przeszłości i przyszłości, ze swojej historii. Istnieje stawanie-się-rewolucyjnym, będące czymś innym niż przyszłość rewolucji i niekoniecznie przechodzące przez aktywistów. Istnieje też stawanie-się-filozofem, przechodzące przez tych, których historia filozofii nie potrafi sklasyfikować.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 398704 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: "Le Neveu de Rameau", 1761. Polskie wydania także pt.: "Kuzynek mistrza Rameau".
Dzieło literackie w formie dialogu filozoficznego z odcieniem komediowym, napisane przez Diderota w roku 1761. Występują w nim dwie osoby: kuzyn wielkiego kompozytora Jeana Philippe'a Rameau, który był przyjacielem Diderota i Voltaire'a oraz filozof (Diderot). Kuzyn Jean-François Rameau nie ma już takiego talentu jak jego stryj, za to potrafi wygadywać morze frazesów o sztuce, które bawią filozofa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363676 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 529-560. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska)
Dla Platona i Arystotelesa każdy byt posiada własne dzieło. Dziełem noża jest cięcie, a konia bieganie. Kiedy byt wykonuje dobrze to dzieło, które go definiuje, jest w pełni sobą, staje się dzielny i osiąga szczęście. Czym jest zatem właściwe dzieło człowieka?
Razem z Hobbesowską krytyką antropomorfizmu człowiek został pozbawiony nie tylko dzielności, ale również dzieła. W horyzoncie mechanicyzmu żaden byt nie ma własnego dzieła - koń jest tresowany do biegania, nóż wyprodukowany do cięcia. Dzieło jest zawsze narzucone, transcendentne, stanowi produkt intelektualny, który usprawiedliwia panowanie człowieka nad innymi oraz nad naturą. Dzieło jest matrycą władzy i nierówności - nieszczęścia.
Następstwo tej myśli zaznacza swoją obecność w Agambenowskiej koncepcji niedzielności, dzięki której filozof chciałby wyzwolić bycie z logiki dzieła, co pozwoliłoby każdej istocie prowadzić proste życie - ani szczęśliwe, ani nieszczęśliwe.
W pytaniu o dzieło chodzi nie tylko o nasze szczęście, ale o całą ontologię i politykę Zachodu. Czy właściwa rewolucja polega na zniesieniu dążenia do szczęścia? A może życie zgodnie z dzielnością - z najlepszym sobą - stanowi właściwe dzieło człowieka oraz utożsamia się ze spełnioną wolnością?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383851 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 281-[293]. Indeks.
Wystarczy krótka chwila namysłu, aby uświadomić sobie, że słowo „historia” ma dwa podstawowe znaczenia. Po pierwsze, oznacza to, co się działo w dalszej lub bliższej przeszłości, po drugie rozeznawanie i odtwarzanie tego w narracji, która może, a z reguły też powinna być dociekliwym, krytycznym dyskursem, w tej drugiej zaś postaci „historia” to zarówno rodzaj pisarski, jak nauka, dyscyplina naukowa. Ani jednak w starożytności, ani w średniowieczu - w dwu z trzech epok, z których pochodzi źródłowy materiał tej książki – historia rozumiana jako rozeznawanie dziejów i ich odtwarzanie nie była uważana za naukę. Powodem takiego stanu rzeczy było pojęcie nauki czy, ściślej, wiedzy naukowej, jakie stworzyli filozofowie greccy, następnie przejęli od nich myśliciele chrześcijańscy i jakie zresztą wydaje się aktualne po dziś dzień. Najdobitniejszy wyraz znalazło ono u Arystotelesa. To właśnie, prześledzone w trzech epokach – w antyku, średniowieczu i renesansie – ścieranie się nauki i historii, będące w istocie serią rozmaitych prób łagodzenia stwierdzonego przez Arystotelesa antagonizmu, jest przedmiotem namysłu w tej książce.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376984 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Powszechnie zwykło się mówić, że prawda jest jedna i zawsze taka sama. Cóż innego przez to rozumieć mamy, jeśli nie to, że prawidła umysłu, wskazujące nam prawdę, są stałe i wieczne? Wszakże jeśli uważać będziemy prawdę w zastosowaniu jej do rozmaitych przedmiotów, będzie ona liczna i wieloraka, albo raczej będziemy mieli liczbę prawd nieskończoną prawie, jak nieskończona być musi liczba twierdzeń prawdziwych, różnych od siebie w znaczeniu. To jednak jest niewątpliwe, że jeśli pewna myśl, pewne twierdzenie raz było prawdziwe, wiecznie takie być musi, tzn. że prawidło umysłu, wskazujące prawdę w tym twierdzeniu, nie odmienia się nigdy, i dlatego w którymkolwiek czasie to twierdzenie odniesiemy do owego prawidła, zawsze ono okaże się prawdziwe. Wytłumaczmy teraz, czym się to dzieje, że gdy prawidła myślenia, które nam podaje natura umysłu naszego, powinny być jedne i te same u wszystkich ludzi, sposób ich jednak myślenia bywa różny i odmienny. Nie skądinąd pochodzić to może, tylko stąd, że nie wszyscy równie radzić się umieją tych przyrodzonych myślenia prawideł, nie wszyscy je równie poznają, czyli, co jedno znaczy, nie u wszystkich z równą jasnością są one rozwinięte w umyśle.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342913/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasycy Polskiej Nowoczesności)
Bibliografia na stronach 611-614. Indeks.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2012-2017.
Żadnej rzeczy wyjaśnienie nie doznało tylu trudności jak wykład woli ludzkiej i połączonej z nią wolności. Ta część psychologii otworzyła największe pole sporom i zarzutom, już to dlatego, że wyrażenia, którymi oznaczano te dwie władze, będąc mniej trafne, nie mogły być jednostajnie zrozumiane od wszystkich, już dlatego, że nie utworzono sobie jasnego i dokładnego tych dwóch władz wyobrażenia. Co innego jest twierdzić, że pewne rzeczy nigdy dokładnie pojęte i wytłumaczone być nie mogą, a co innego jest mówić, że się sprzeciwiają rozumowi. Stworzenie np. świata z niczego przez Najwyższą Istotę w niczym nie jest przeciwne rozumowi; z tym wszystkim przymuszeni jesteśmy wyznać, że sposób tego stworzenia nigdy jasno pojęty i dokładnie wyłuszczony być nie może. Najwyższa zasada moralności, której szukają filozofowie, powinna być twierdzeniem praktycznym tak ogólnym, ażeby z niego wywieść się mogły wszystkie zgoła prawdy moralne. Podług naszego zdania wyrażenie najogólniejszego prawidła moralności mogłoby oznaczyć się sposobem następującym: Tak czyń zawsze, ażebyś się nie wstydził wyznać przed całym światem twój postępek i objawić pobudki, jakie cię do niego skłoniły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342913/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Indeks.
Pięćdziesiąt tysięcy lat temu, w epoce paleolitu górnego, nasi przodkowie wykonali najbardziej spektakularny skok rozwojowy w całych dziejach człowieka. Wcześniej - istoty ludzkie stanowiły mało znaczącą grupę dużych ssaków. Później - ludzki umysł był zdolny zawojować cały świat. Co takiego się stało? W książce tej skupiamy się na tworzeniu mieszanin pojęciowych, wspaniałej umysłowej zdolności, która w swojej najbardziej zaawansowanej formie „dwuzakresowej” pozwoliła naszym przodkom osiągnąć przewagę i - na dobre lub na złe - uczyniła człowieka tym, kim jest dzisiaj. Badamy zasady tworzenia mieszanin pojęciowych, fascynującą dynamikę tego procesu i jego kluczową rolę w naszym myśleniu i naszym życiu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357458 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 191-205.
Miasto jest dwuznaczne. Nie jest tylko miejscem harmonii, schronienia. Jest również miejscem strachu. Żywimy nadzieję, że zostawimy go za bramą miasta, za drzwiami naszego domu. Następnie jednak odkrywamy, że znajdzie on zawsze sposób, by przeniknąć do wewnątrz. Jak gdyby na tym właśnie polegało przekleństwo naszych miast.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363245 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: Der kommende Gott. Vorlesungen über die Neue Mythologie. Teil 1.
Bibliografia polskich przekładów na stronach 425-[426]. Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Fundusz Promocji Kultury
Nauka o literaturze próbuje wciąż na nowo potwierdzać aktualność pytań stawianych w dawnych tekstach. Ma to przyczynę ukrytą w pojęciu aktualności, albowiem co uważane jest za aktualne, jest właśnie tym, co obchodzi nas tu i teraz, nawiedzając i ożywiając nasze myśli, niepokoje i fantazje. Pobudzającą moc problemy rzadko jednak kryją w sobie dopiero od dziś; można by raczej powiedzieć, że pewien stan rzeczy uświadamiamy sobie jako problem dopiero przez to, że kwestia zadana nam dawno temu teraz – w szczególnych okolicznościach – nieuchronnie zmusza nas do zajęcia stanowiska. I tak aktualność odsyła do wcześniejszych dziejów, nad którymi nasza teraźniejszość musi jeszcze popracować, a których przezwyciężenie sięga przyszłości. Taki charakter mają najwyraźniej także apele, które literatura dawniejszych epok kieruje do naszej: gdy tylko poczujemy, że – jak się czasem mówi – jej lektura do nas przemawia, zdaje się pojawiać coś nieprzezwyciężonego, a my zdajemy sobie zarazem sprawę, że to coś ma swe przyczyny w złożonych związkach naszego historycznego zakorzenienia i od tamtych dawnych czasów nie przestaje stawiać nas wobec poważnych pytań. (Przełożył Tadeusz Zatorski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369241 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
Tytuł oryginału: "Le Désenchantement du monde: une histoire politique de la religion", 1985.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego Boy-Żeleński
Książka ta zarysowuje pewien program. Nie udaje, że jest wyczerpującą polityczną historią religii, o którą się upomina; jej cel stanowi wyłącznie stworzenie podstaw dla podobnej historii, zdefiniowanie ogólnych ram i zarysowanie perspektyw. Napisano ją, biorąc za punkt wyjścia podwójną tezę, przesądzającą o jej kształcie i dynamice narracji.
Głosi ona, że mimo upartego trwania kościołów i utrzymywania się wiary życiowa trajektoria religijnego żywiołu w naszym świecie zasadniczo dobiegła końca, a niezwykła oryginalność Zachodu polega na tym, iż dokonało się tam ponowne włączenie w obręb ludzkich działań i więzi żywiołu sakralnego, który od zawsze modelował je od zewnątrz. Jeśli mamy tu do czynienia z kresem religii, jest to kres, który można stwierdzić, obserwując nie zanik wiary, lecz przemianę ludzko-społecznego uniwersum, dokonującą się nie tyle poza religią, co na jej fundamencie, poprzez całkowite odwrócenie pierwotnej religijnej logiki.
Analizę tego procesu rozpadu i odwrócenia istniejącej od niepamiętnych czasów formacyjnej mocy religijnego żywiołu wysuwamy tu na pierwszy plan.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376340 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika Kronos)
Indeks.
Pośród mgieł i miazmatów zaciemniających koniec tysiąclecia pytanie o subiektywność powraca jak lejtmotyw. Subiektywność nie jest w sposób naturalny dana, nie bardziej niż woda i powietrze. Jak ją produkować, zdobywać, wzbogacać i ciągle wymyślać na nowo, tak by mogła być zgodna z Uniwersami mutujących wartości? Jak pracować nad jej wyzwoleniem, to znaczy resingularyzacją? Psychoanaliza, analiza instytucjonalna, film, literatura, poezja, innowacyjna pedagogika, urbanistyka i architektura - wszystkie te dziedziny będą musiały połączyć swoją kreacyjność, by odeprzeć zarysowujące się na horyzoncie ataki barbarzyństwa, mentalną zapaść i chaosmiczny spazm i by przekształcić je w nieprzewidziane bogactwa oraz rozkosze, których obietnice są zresztą całkiem namacalne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 398725 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej