Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(67)
Forma i typ
Książki
(66)
Publikacje naukowe
(35)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(18)
Proza
(3)
Poezja
(2)
Dostępność
dostępne
(62)
nieokreślona
(4)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(67)
Autor
Nowak Piotr (1966- )
(12)
Zatorski Tadeusz (1960- )
(7)
Bielecki Krzysztof
(4)
Agamben Giorgio (1942- )
(3)
Herbich Piotr (1975- )
(3)
Jadacki Jacek Juliusz (1946- )
(3)
Serafin Andrzej (1980- )
(3)
Skrzypek Marian (1935- )
(3)
Ugniewska Joanna (1945- )
(3)
Wawrzynowicz Andrzej (1968- )
(3)
Arendt Hannah (1906-1975)
(2)
Cieszkowski August (1814-1894)
(2)
Domański Juliusz (1927- )
(2)
Dowgird Anioł (1776-1835)
(2)
Heine Heinrich (1797-1856)
(2)
Jastrzębski Bartosz (1976- )
(2)
Kania Ireneusz (1940-2023)
(2)
Magnone Lena (1980- )
(2)
Meillassoux Quentin (1967- )
(2)
Rychter Marcin (1974- )
(2)
Safranski Rüdiger (1945- )
(2)
Taubes Jacob (1923-1987)
(2)
Tokarski Jan (1981- )
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Arendt Hannah (1906-1975). Antysemityzm
(1)
Asimov Isaac (1920-1992). Kula bilardowa
(1)
Auden W. H. (1907-1973)
(1)
Auden W. H. (1907-1973). Myśl, co robisz
(1)
Auden Wystan Hugh (1907-1973)
(1)
Badiou Alain (1937- )
(1)
Chiostri Carlo (1863-1939)
(1)
Chmielewski Jacek (1965- )
(1)
Cropsey Joseph
(1)
Czemiel Grzegorz (1983- )
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Diderot Denis (1713-1784)
(1)
Dimitrijević Ivan (1984- )
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Filozofia moralna
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Psychologia
(1)
Dowgird Anioł (1776-1835). Teologia przyrodzona
(1)
Fauconnier Gilles (1944- )
(1)
Fert Józef (1945- )
(1)
Filoni Marco (1975- )
(1)
Frank Manfred (1945- )
(1)
Gadamer Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Gauchet Marcel (1946- )
(1)
Godyń Mieczysław (1952- )
(1)
Goethe Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Graczyk Piotr (1970- )
(1)
Guattari Félix (1930-1992)
(1)
Gusin Michał
(1)
Górniak-Morgan Ewa
(1)
Harman Graham (1968- )
(1)
Heidegger Martin (1889-1976)
(1)
Herbich Tomasz
(1)
Herer Michał (1977- )
(1)
Kimhi Irad
(1)
Koyré Alexandre (1882-1964)
(1)
Kuczyński Rafał (1982- )
(1)
Kunicki Wojciech (1955- )
(1)
Kuźniarz Bartosz (1979- )
(1)
Lach-Szyrma Krystyn (1791-1866)
(1)
Lawrence David Herbert (1885-1930)
(1)
Lipiec Emilia (1985- )
(1)
Lutosławski Wincenty (1863-1954)
(1)
Löwith Karl (1897-1973)
(1)
MacDonald Paul S. (1951- )
(1)
Madej Wojciech (1959-2010)
(1)
Mazzanti Enrico (1852-1893)
(1)
Michalska Izabela (1981- )
(1)
Michalski Krzysztof (1948-2013)
(1)
Murri Serafino (1966- )
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Mussino Attilio
(1)
Napiórkowska Izabela
(1)
Norwid Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Nowak Piotr (1984- )
(1)
Olszewski Mikołaj (filozofia)
(1)
Osmólska-Mętrak Anna
(1)
Parnet Claire
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975)
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Empiryzm heretycki
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Listy luteańskie
(1)
Pasolini Pier Paolo (1922-1975). Pisma korsarskie
(1)
Patočka Jan (1907-1977)
(1)
Pawlaczyk Krystian (1989- )
(1)
Picht Georg (1913-1982)
(1)
Pieróg Stanisław (1946- )
(1)
Pigoń Stanisław (1885-1968)
(1)
Przepiórka Paulina
(1)
Rosiński Krzysztof
(1)
Rozanow Wasilij (1856-1919)
(1)
Rutkowski Krzysztof (1953- )
(1)
Rymkiewicz Wawrzyniec
(1)
Rzanna-Szczepaniak Ewa (1974- )
(1)
Rzewuski Paweł (1990- )
(1)
Salwa Mateusz (1979- )
(1)
Schmitt Carl (1888-1985)
(1)
Sommer Andreas Urs (1972- )
(1)
Strauss Leo (1899-1973)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(32)
2010 - 2019
(35)
Okres powstania dzieła
2001-
(40)
1901-2000
(15)
1945-1989
(11)
1801-1900
(8)
1701-1800
(4)
1918-1939
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1939-1945
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(63)
Język
polski
(62)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(5)
Literatura polska
(4)
Literatura angielska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura włoska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Filozofia
(8)
Filozofia polityczna
(5)
Metafizyka
(5)
Antropologia filozoficzna
(4)
Literatura niemiecka
(4)
Psychoanaliza
(4)
Filozofia polska
(3)
Filozofia religii
(3)
Filozofowie
(3)
Logika
(3)
Ontologia
(3)
Polityka
(3)
Romantyzm
(3)
Społeczeństwo
(3)
Tematy i motywy
(3)
Antysemityzm
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Ekonomia
(2)
Eschatologia
(2)
Etyka
(2)
Filozofia francuska
(2)
Filozofia języka
(2)
Filozofia literatury
(2)
Filozofia społeczna
(2)
Filozofia współczesna
(2)
Historiozofia
(2)
Humanizm (prąd)
(2)
Hölderlin, Friedrich (1770-1843)
(2)
Idea (filozofia)
(2)
Kobieta
(2)
Literatura
(2)
Literatura angielska
(2)
Lutosławski, Wincenty (1863-1954)
(2)
Myślenie
(2)
Poeci niemieccy
(2)
Poezja
(2)
Religia
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Szczęście
(2)
Teologia
(2)
Tradycja
(2)
Umysł
(2)
Wolter (1694-1778)
(2)
Absolut
(1)
Agamben, Giorgio (1942- )
(1)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy
(1)
Arendt, Hannah (1906-1975)
(1)
Arystoteles (384-322 p.n.e.)
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bernhard, Thomas (1931-1989)
(1)
Bóg
(1)
Böhme, Jakob (1575-1624)
(1)
Börne, Ludwig (1786-1837)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cieszkowski, August (1814-1894)
(1)
Collodi, Carlo (1826-1890)
(1)
Commedia dell'arte
(1)
Człowiek
(1)
Deleuze, Gilles (1925-1995)
(1)
Demokracja
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dusza
(1)
Dyktatura (ustrój)
(1)
Dyskurs
(1)
Empiryzm
(1)
Erazm z Rotterdamu (1467-1536)
(1)
Etos
(1)
Fikcja literacka
(1)
Filozofia analityczna
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia ekonomii
(1)
Filozofia niemiecka
(1)
Filozofia oświecenia
(1)
Filozofia przyrody
(1)
Filozofia renesansu
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Filozofia umysłu
(1)
Filozofia włoska
(1)
Filozofia średniowieczna
(1)
Frege, Gottlob (1848-1925)
(1)
Fłorienski, Pawieł (1882-1937)
(1)
Gadamer, Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Goethe, Johann Wolfgang von (1749-1832)
(1)
Heidegger, Martin (1889-1976)
(1)
Heine, Heinrich (1797-1856)
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia
(1)
Historia społeczna
(1)
Historiografia
(1)
Hobbes, Thomas (1588-1679)
(1)
Ideologia
(1)
Kapitalizm
(1)
Katolicka nauka społeczna
(1)
Klasyka weimarska
(1)
Komedia
(1)
Kompozycja (sztuki plastyczne)
(1)
Konieczność (filozofia)
(1)
Konserwatyzm
(1)
Temat: dzieło
Avventure di Pinocchio
(1)
Philosophie de l'histoire
(1)
Ιstoria tou Peloponnēsiakou Polemou
(1)
Temat: czas
1801-1900
(11)
1901-2000
(11)
1701-1800
(9)
1501-1600
(7)
1601-1700
(7)
1-100
(4)
100-1 p.n.e.
(4)
1001-1100
(4)
101-200
(4)
1101-1200
(4)
1201-1300
(4)
1301-1400
(4)
1401-1500
(4)
200-101 p.n.e.
(4)
201-300
(4)
301-400
(4)
401-500
(4)
501-600
(4)
601-700
(4)
701-800
(4)
801-900
(4)
901-1000
(4)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1918-1939
(3)
2001-
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
400-301 p.n.e.
(3)
1945-1989
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1939-1945
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Niemcy
(2)
Włochy
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Francja
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Esej
(23)
Monografia
(12)
Antologia
(7)
Opracowanie
(7)
Biografia
(4)
Edycja krytyczna
(2)
Listy
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Synteza
(2)
Traktat
(2)
Wiersze
(2)
Wykład
(2)
Artykuły
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Powiastka filozoficzna
(1)
Powieść
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie rosyjskie
(1)
Szkice literackie włoskie
(1)
Testament
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(40)
Historia
(21)
Literaturoznawstwo
(12)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Religia i duchowość
(6)
Psychologia
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Kultura i sztuka
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Językoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
67 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 313-[323]. Indeks.
Finansowanie: Instytut Filozofii (Uniwersytet w Białymstoku)
Antologia esejów Hanny Arendt, poświęcona współczesnej polityce amerykańskiej i kryzysom, z jakimi borykała się w latach 60. i 70. XX wieku.
Władza i przemoc to przeciwieństwa. Gdy jedna panuje absolutnie, druga jest nieobecna. Przemoc pojawia się tam, gdzie władza jest zagrożona, gdy zaś zostaje pozostawiona samej sobie, kończy się to zanikiem władzy. Nie jest więc prawdą – i to jest wniosek poprawny – że przeciwieństwem przemocy jest brak przemocy. Pojęcie władzy bez przemocy – nonviolent power – wydaje się całkowicie redundantne. Przemoc może zniszczyć władzę, natomiast nie potrafi jej wytworzyć. (z rozdziału O przemocy)
Konsekwencją radykalnej przemocy jest śmierć będąca doświadczeniem apolitycznym, umiera się bowiem zawsze w głębokiej samotności i niemocy. To jej egzystencjalny, jednostkowy wymiar. Natomiast istnieje jeszcze polityczny wymiar śmierci, polegający na poświęceniu życia za zbiorowość, do której się należy, której się broni i z którą się utożsamia. Na tym polega patriotyzm w chwilach najcięższej próby. Dzięki poświęceniu własnego życia aktualizuje się i odnawia istnienie całej wspólnoty. Wspólnota polityczna – grecka, polska, każda – żywi się śmiercią pojedynczych osób; jest to jej nieodmiennie upiorny, zarazem wzniosły wymiar i charakter. (z Przedmowy Piotra Nowaka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o humanizmie / Juliusz Domański. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2020. - 855, [1] strona ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 819-829. Indeksy.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Nazwę i pojęcie humanizmu konstytuują dwa dość luźno i zarazem w sposób nieprosty zestrojone ze sobą składniki. Jeden jest filozoficzny i można go opisać jako wyróżnienie z całej reszty bytów i zarazem wysokie wartościowanie człowieka. Drugi odsyła do pewnego szczególnego typu kultury umysłowej i artystycznej, w którym najważniejsze miejsce zajmuje rozumne i kunsztowne, artystycznie wypielęgnowane słowo. Idzie właśnie o słowo nie tylko rozumne, ale też kunsztowne, tzn. skłonne zarówno bawić, jak i poruszać, budzić reakcje estetyczne i emocjonalne. Jeżeli najsprawniejszym narzędziem słowa rozumnego jest logika, to rozumnego i zarazem kunsztownego – retoryka i poezja. Jednoczy oba te składniki, obie te strony tego samego rozumnego słowa, przekonanie, że zdolne są umacniać i rozwijać w człowieku cechy, dla których on na owo wyróżnienie i wartościowanie szczególnie zasługuje, że je wspierają i zarazem wartość człowieka samego podnoszą. W tak ogólnej płaszczyźnie oba te składniki pozostają ze sobą w idealnej harmonii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363178 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Bibliografia na stronach 709-721.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zwykłe oczekiwania jedności i zwartości powieść ta w równym stopniu zawodzi, jak i je spełnia. Kto jednak posiada prawdziwie systematyczny instynkt, zmysł dla uniwersum, owo przeczucie całości świata, które czyni Wilhelma tak interesującym, odczuje wszędzie niejako osobowość i żywotną indywidualność dzieła, a im głębiej docieka, tym więcej odkrywa w nim odniesień i pokrewieństw, tym więcej duchowych relacji. Jeśli jakaś książka ma swojego geniusza, to właśnie ta (Friedrich Schlegel).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360954 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia wybranych prac Stanisława Pieroga na stronach 379-[384].
Publikacja dotowana ze środków finansowych Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego
Czym jest historia filozofii polskiej? Odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się prosta. Historia filozofii polskiej bada historię filozofii w Polsce. Mówimy zatem o dyscyplinie historycznej, będącej dyscypliną pomocniczą nauki podstawowej, jaką jest filozofia, albo - ponieważ filozofia nie jest dyscypliną historyczną, lecz nauką spekulatywną albo analityczną - mówimy o dziedzinie badań interdyscyplinarnych, łączących kompetencje historyczne i filozoficzne. Historyk filozofii polskiej nie tylko zatem bada dzieje idei, lecz także widzi te ostatnie w ich historycznym i biograficznym kontekście; jego tematem są nie tylko dzieje pojęć, lecz także historia języka ojczystego, w którym były one artykułowane; i wreszcie - rzecz ostatnia, ale ważna - w jego polu badawczym pojawiają się obiekty materialne: manuskrypty, kolejne wydania analizowanych tekstów i szczegółowe pomiędzy nimi relacje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350514 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Co do mnie, to gdy pierwszy raz świadomie oglądałem rzeczy Etrusków – to było w muzeum w Perugii – instynktownie mnie pociągnęły. I tak to chyba działa – albo natychmiastowa sympatia, albo wzgarda i obojętność. Ludzi na ogół nie interesują starożytności niegreckie. Większość uważa, że jeśli coś nie jest greckie, w imię wyższych racji powinno jednak greckie być. Tak oto rzeczy Etrusków uważa się za ubogie naśladownictwo świata grecko-rzymskiego, a wielki uczony historyk miary Mommsena ledwo zauważa, że Etruskowie w ogóle istnieli. Ich istnienie było dla niego czymś wstrętnym (D.H. Lawrence). Etruscheria przybierała na przestrzeni epok rozmaite oblicza, pojawiając się w kontekstach protestanckiego antypapizmu, oświeceniowej historiografii czy romantycznego dandyzmu. Miejsca Etrusków są niewątpliwie szczytowym osiągnięciem literackim – a także zwieńczeniem – tej ekstrawaganckiej brytyjskiej tradycji, z której dworował sobie Huxley, przyjaciel Lawrence’a. Powstały już kilka dekad po zmierzchu fenomenu Grand Tours, złożonego do grobu przez rozwój kolei, spadek kosztów podróży i pojawienie się coraz bardziej masowej turystyki. W Italii byli już wszyscy, często nawet nie wiedząc o sobie. Kiedy 6 kwietnia 1927 roku Lawrence i Brewster wysiadali z pociągu w Cività Vecchia – małej mieścinie w jednym z bardziej odludnych rejonów Włoch – przez okno spostrzegła ich przypadkiem Virginia Woolf, jadąca w przeciwnym kierunku (Jakub Wolak, Uścisk Lawrence’a).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 398228 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Spis treści Od tłumacza: Zasady przytaczania cytatów Przedmowa Wprowadzenie I. Descarte II. Przyswojenie przez Husserla i Heideggera, Valéry’ego i Sartre’a kartezjańskiej refleksji zwróconej ku sobie III. Kant IV. Fichte V. Schelling VI. Hegel VII. Feuerbach, Marks i Stirner VIII. Nietzsche i próba odzyskania świata IX. Spinoza. Deus sive natura Indeks osobowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 398235 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: "The history of the concept of mind", 2003.
Bibliografia na stronach 641-698. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dzieje pojęć umysłu i duszy to złożona i splątana sieć rozmaitych ścieżek, a każda z nich najeżona jest przeszkodami; niektóre wiodą donikąd, inne zwodzą już od samego początku albo biegną w ukryciu, jeszcze inne zawracają w stare myślowe koleiny lub wyrywają się w przód w pogoni za jakimiś chimerami.
Założycielskim mitem filozofii zachodniej jest przypowieść Platona o tym, że Sokrates nie umarł. Czym zatem jest to, co z człowieka nie umiera? Tradycja grecka nazywa to psyche, duszą. O duszy mówi się jednak wielorako - he psyche legetai pollachos - by sparafrazować Arystotelesa. Niemniej to ciągle jedna i ta sama dusza. Czym jest ona w istocie, skoro tak wielorako się jawi? Czym jest to, co nas boli, gdy idziemy do tego, który potrafi ją uleczyć, do terapeuty psyche? Jakiej odwagi wymaga od nas uznanie, że coś jej dolega; a nawet samo uznanie, że ona w ogóle jest. Czy jednak jesteśmy w stanie wyzwolić się z przesądów naszej epoki na temat duszy? Jak myśleć o duszy, gdy obwieszczono nam już śmierć Boga i śmierć człowieka? Nowoczesna psychologia, w dużej mierze wywodząca się z amerykańskiej tradycji behawioralnej, bierze klasyczną teologię i antropologię w nawias, by zacząć badanie duszy niejako od nowa. Zachowujemy się niczym dzieci, które na nowo odkrywają świat. Tradycyjne wyobrażenia duszy wydają nam się oderwane od naszego doświadczenia, są niezrozumiałe, urojone, mityczne. Historia psychologii zaczyna się dla nas pod koniec XIX wieku, od psychologii naukowej Wundta, jak gdyby wcześniejsza nauką nie była.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360667 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Tytuł oryginału: "The Billiard Ball", 1967.
Dlaczego nie przystać na to, co nam zgodnie mówią logika (zasada niesprzeczności) i doświadczenie (przeszłe lub teraźniejsze), mianowicie że nic nie stoi na przeszkodzie, by teraźniejszy świat spoczywał na grucie ruchomym, który tego czy innego dnia mógłby ustąpic nam spod nóg?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363550 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Zawiera także eseje Martina Heideggera, Hansa-Georga Gadamera, Jana Patočki i Georga Pichta.
Bibliogr. przy pracy s. 164.
Tekst częśc. tł. z ang., niem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311395 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Tytuł z ekranu tytułowego.
Bibliografie przy pracach.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tryb dostępu: online.
Część prac w przekładzie z języka angielskiego, francuskiego i niemieckiego.
Ktoś musi wskazać drogę. Ktoś musi stanąć na czele pielgrzymki. Ktoś musi ruszyć pierwszy. To musi być wielki człowiek. Naprawdę wielki człowiek. Kto to? Przedostatni artykuł w „Pielgrzymie Polskim”, wydrukowany na tydzień przed Wyjątkami z listu, nazywa się O przyszłym wielkim człowieku, a w nim słychać echo spotkania Konrada z Księdzem Piotrem w zakończeniu ósmej sceny trzeciej części Dziadów: „Będziemy wiecznie powtarzać rodakom, którzy sposobią się na dyktatorów, a przynajmniej na wodzów naczelnych, ażeby się nie uwodzili naśladownictwem, ażeby w Machiawelu ani w pamiętnikach Cezara, rewolucji francuskiej lub Napoleona nie brali jedynych prawideł postępowania. Tyle można z pewnością przepowiedzieć, że nasz przyszły wielki człowiek, Wojownik, do żadnego z dawnych nie będzie podobny” (Adam Mickiewicz). Z rozdziału Adam Mickiewicz Krzysztofa Rutkowskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 397779 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 325230 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie dawajmy wiary niebezpiecznym złudzeniom, ale spójrzmy trzeźwo i spokojnie w przyszłość nowoczesnego społeczeństwa. Nie upajajmy się wizją jego wielkości, nie zniechęcajmy się na widok jego nędzy. W miarę jak obecny rozwój cywilizacji będzie się utrzymywał, wzrastać będzie liczba życiowych udogodnień, społeczeństwo stanie się doskonalsze i lepiej wykształcone; życie będzie coraz łatwiejsze, przyjemniejsze, bogatsze i dłuższe. Jednocześnie należy jednak przewidzieć, że stale wzrastać będzie liczba ludzi zmuszonych zwracać się o wsparcie do swoich współobywateli, aby otrzymać w ten sposób choć nieznaczną część owych dóbr, których ogólna liczba będzie nieustannie rosnąć. Możemy spowolnić ten podwójny ruch; szczególne okoliczności, w jakich znajdują się rozmaite społeczeństwa, albo przyspieszają, albo też spowalniają jego bieg; nikt nie jest już jednak w stanie go zatrzymać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388069 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 521-542. Indeks.
"Niech Czytelnika nie zmyli duża (może nawet zbyt duża) liczba przypisów i odniesień do „literatury przedmiotu”, towarzyszących tekstowi zasadniczemu. Biorą się one z irytujących doświadczeń autora, któremu zdarzyło się parę razy znajdować w rozmaitych publikacjach nader intrygujące i inspirujące cytaty, nieopatrzone jednak stosownymi adresami bibliograficznymi. Źródeł kilku tych cytatów poszukuje zresztą daremnie do dziś i dlatego chciałby podobnej irytacji (i straty czasu) zaoszczędzić Czytelnikowi, który być może takie wyimki i przytoczenia uzna za najbardziej użyteczny owoc swojej lektury. Mimo obecności owego „aparatu naukowego” teksty składające się na niniejszy tom nie chcą być tak naprawdę niczym więcej niż esejami, i to w najbardziej podstawowym i pierwotnym znaczeniu tego słowa, to znaczy „próbami”, a mianowicie próbami odczytania kilku utworów literackich, powstałych głównie w XVIII i XIX wieku, oraz myśli w nich zawartych, które – jak się wydaje – wciąż są godne uwagi i zastanowienia. Bo też, jak zauważył Schiller, „w życiu wszystko jedynie się powtarza”. Jeśli więc, co chyba nieuchronne, Czytelnik tu i ówdzie zaduma się nad dość przygnębiającym kołowrotem głupstw popełnianych w dziejach wciąż na nowo, autor nie weźmie mu tego za złe."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359505 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Zapalam światło w ciemnym pokoju: oświetlony pokój z pewnością nie jest już ciemnym pokojem, utraciłem go na zawsze. To, czego mieć już nie mogę, co nieskończenie wymyka się wstecz, a zarazem wypycha mnie naprzód, jest już jedynie przedstawieniem języka, ciemnością zakładaną dla światła. Światło jest tylko dojściem ciemności do samej siebie. (od wydawcy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 350520 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Ilustracje: Carlo Chiostri, Enrico Mazzanti, Attilio Mussino.
Bibliografia na stronach 237-243 i 247-249.
Ostatnia strona książki zawiera zagadkę, nad którą powinniśmy się zastanowić. Pajacyk nie przemienił się w gruncie rzeczy w chłopca, lecz stoi - wcale nie ukryty, przeciwnie, dobrze widoczny - oparty o krzesło, a nowy chłopiec może mu się przyglądać do woli, twierdząc, że jest „śmieszny”. Obie natury - marionetkowa i ludzka, które tyle razy krzyżowały się w książce - pozostają rozdzielone, obie obecne w bliżej nieokreślonym „pokoju obok”, który, jeśli się dobrze przyjrzeć, jest warsztatem Geppetta, idealnie odpowiadającym „pokoikowi na parterze”, gdzie nastąpiło stworzenie Pinokia. Być może również chłopca - skoro ciało pajacyka pozostało nadal nietknięte - stworzył demiurg Geppetto. Emanuele Dattilo zauważył w związku z tym, że „tam, gdzie spodziewalibyśmy się metamorfozy, kolejnej przemiany pajacyka w dziecko […] mamy do czynienia z rozdziałem, separacją natur, i kawałek drewna śpi naprzeciwko dziecka, które obserwuje go z upodobaniem”. Cała niepojęta historia Pinokia ginie w egzegetycznym świetle owego niestrudzonego rozdzielania obu natur. Manganelli, który uważa wprawdzie, że Pinokio naprawdę umarł, odnotowuje je na swój sposób: „Pozostaje owa martwa i cudowna relikwia, nowe i żywe będzie musiało współistnieć ze starym i martwym. Ten metr drewna nadal będzie rzucać mu wyzwanie”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Miniatury Filozoficzne)
Bibliografia na stronach 194-195.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Pomiędzy rokiem 1793 – tym, w którym Goya zaczyna swoje Kaprysy, a 1797 – rokiem upadku Republiki Weneckiej – Giandomenico (lub Domenico, jak lubi się podpisywać) Tiepolo wykonuje w willi w Zianigo, odziedziczonej po ojcu, Giambattiście, w której zamieszkał po opuszczeniu swojej Wenecji, cykl fresków poświęconych Pulcinelli. Kiedy maluje dwa ostatnie freski, Pulcinella zakochany i Odejście Pulcinelli, ma dokładnie siedemdziesiąt lat. Sala zawierająca historie Pulcinelli nie była duża, mogła być sypialnią malarza albo, co niewykluczone, miejscem medytacji. W każdym razie kiedy dotarł już do ostatniego etapu swojego życia, Giandomenico chce mieć przed oczami tylko Pulcinellę, rozmawiać jedynie z nim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359559 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Wykaz pierwodruków s. 611-614.
W jakiejś postaci ziściła się zatem protoromantyczna wizja Herdera: oto Żydzi wywłaszczeni z bogactwa własnej tradycji, przechowujący ją w szafach z pamiątkami, stwarzają siebie od nowa, bez względu na to, co sądzi na ten temat otaczający ich świat, czy sprzyja im, czy nie. Są w pełni zasymilowani, są normalni. Mają państwo, którego chcą bronić. Koncepcja suwerenności państwa izraelskiego polega na zdolności do obrony własnego terytorium, włącznie z prawem wypowiadania wojny. Jeśli więc słychać nasilające się głosy sprzeciwu wobec äagresywnej polityki Izraelaö, należy wiązać je z nierozsądnym, lewicowym pacyfizmem, jak też z kryzysem idei państwa narodowego na kontynencie europejskim. Dawniej, gdy Żydzi nie mieli swego państwa, byli z tego powodu znienawidzeni przez obcy im świat. Dziś odczuwają ten sam rodzaj nienawiści właśnie dlatego, że udało im się z sukcesem takie państwo stworzyć. Circulus vitiosus. Myliłby się jednak ten, kto ograniczałby syjonizm wyłącznie do ideowego zaplecza państwa stanu wyjątkowego. Syjonizm pozostawił po sobie piękną ideę kibucu, w którą umiał tchnąć życie. Inną jego trwałą zdobyczą jest Uniwersytet Hebrajski, stanowiący kulturalną oazę w państwie znajdującym się w połowie drogi między Jerozolimą a Lacedemonem. O tym wszystkim w pasjonujący sposób pisze w swoich Pismach żydowskich Hannah Arendt.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 324026 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 313039 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykłady o Shakespearze / W. H. Auden ; przekład, wstęp i posłowie Piotr Nowak. - Wydanie 2., rozszerzone. - Warszawa : Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego, 2016. - XVII, [1], 517, [1] strona : ilustracja ; 24 cm.
(Biblioteka Kwartalnika "Kronos")
Tytuł oryginału: The lectures on Shakespeare, Fallen city : someone reflections on Shakespeare's Henry IV.
Bibliografia na stronach XII-XVIII i 495-500. Indeksy.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Humanistyczno-Socjologicznego Uniwersytetu w Białymstoku.
U Shakespeare'a najbardziej podoba mi się jego stosunek do własnej twórczości. Jest coś irytującego u największych artystów - Danta, Joyce'a, Miltona - w ich uporze tworzenia arcydzieł i podkreślania swej doniosłej roli. Umiejętność poświęcenia życia sztuce bez zapominania, że stanowi ona zajęcie frywolne, jest niesłychanym, osobistym osiągnięciem twórcy. Shakespeare nigdy nie traktuje siebie nazbyt poważnie. Gdy sztuka bierze siebie na serio, wówczas próbuje osiągnąć więcej, niż może.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 343179 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej