Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(9)
Dramat (rodzaj)
(2)
Poezja
(2)
Proza
(2)
Dostępność
dostępne
(10)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(12)
Autor
Barłowska Maria
(1)
Bocheński Tomasz (1959- )
(1)
Bryll Ernest (1935-2024)
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Ballada łomżyńska
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Rzecz listopadowa
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Wieczernik
(1)
Bryll Ernest (1935-2024). Życie jawą
(1)
Chachulski Tomasz
(1)
Falęcki Hilarion (ok. 1678-1756)
(1)
Kaliszewski Wojciech (1956- )
(1)
Kochowski Wespazjan Hieronim (1633-1700)
(1)
Kowalski Grzegorz (1987- )
(1)
Kuczkowski Bartłomiej
(1)
Kulesza Dariusz (1963- )
(1)
Mazurkiewicz Roman (1954- )
(1)
Nałkowska Zofia (1884-1954)
(1)
Pachocki Dariusz
(1)
Pawlak Wiesław (1974- )
(1)
Pieczyński Maciej (1976- )
(1)
Rudkowska Magdalena (1976- )
(1)
Sobieski Jakub (1590-1646)
(1)
Trębska Małgorzata
(1)
Wójtowicz-Zając Agnieszka (1990- )
(1)
Wąchocka Ewa (1957- )
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024)
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Ostatni
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Sławek i Sławka
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Trzeci oddech
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Zegary
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Śmierć Komandora
(1)
Łubieński Tomasz (1938-2024). Śniadanie do łóżka
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(5)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
1601-1700
(2)
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(12)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Temat
Literatura polska
(9)
Analiza i interpretacja
(2)
Duchowość katolicka
(2)
Oświecenie
(2)
Pisarze polscy
(2)
Poezja
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Aforyzmy
(1)
Badania naukowe
(1)
Epigramy
(1)
Falęcki, Hilarion (ok. 1678-1756)
(1)
Formy autobiograficzne
(1)
Hoffmann, E. T. A. (1776-1822)
(1)
Interpunkcja
(1)
Kochowski, Wespazjan Hieronim (1633-1700)
(1)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(1)
Liryka
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Maria (matka Jezusa Chrystusa)
(1)
Modlitewnik
(1)
Modlitwa
(1)
Mowy pogrzebowe
(1)
Retoryka
(1)
Rozważania i rozmyślania religijne
(1)
Rękopisy polskie
(1)
Sobieski, Jakub (1590-1646)
(1)
Tulli, Magdalena (1955- )
(1)
Tytuły maryjne
(1)
Wiersze
(1)
Temat: czas
1801-1900
(4)
1701-1800
(2)
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1601-1700
(1)
Temat: miejsce
Argentyna
(1)
Polska
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Antologia
(3)
Edycja krytyczna
(3)
Monografia
(3)
Opracowanie
(3)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Aforyzmy
(1)
Epigramy
(1)
Liryka
(1)
Modlitewnik
(1)
Modlitwa
(1)
Mowy pogrzebowe
(1)
Rozważania i rozmyślania religijne
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(9)
Historia
(3)
Religia i duchowość
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Filozofia i etyka
(1)
12 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 17)
Zawiera: Rzecz listopadowa ; Na szkle malowane ; Życie - jawą : sztuka w trzech aktach z prologiem i epilogiem ; Ballada łomżyńska ; Wieczernik : dramat w dwu częściach.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Ernest Bryll, poeta, dramaturg, tłumacz, autor piosenek, dyplomata. Na szkle malowane, Psalm stojących w kolejce czy Wieczernik znają prawie wszyscy. W swojej twórczości, bardzo rozległej i zróżnicowanej, Bryll poszukiwał uniwersalnego sensu osobnej polskiej historii. W dramatach posługiwał się konwencją teatru w teatrze, która pozwalała mu wznosić się ponad nasze miejsce w dziejach i ponad teatr ludzkich ról, a nawet ponad duchowy wymiar ludzkiej egzystencji. Bryll – dramaturg świetnie się odnajdywał w wielu rolach: ironicznego wieszcza w Rzeczy listopadowej, śpiewaka folkloru w Na szkle malowanym czy poety chrześcijańskiej epifanii w Wieczerniku, i wielu konwencjach: dramatu romantycznego, śpiewogry, politycznej paraboli czy misterium. Trzy razy w formach dramatycznych Brylla przejrzała się kultura polska, trzy razy jego teatr zbliżył się do narodowego dramatu. To niezwykłe osiągnięcie. Pierwszy raz, gdy Rzecz listopadowa pytała o romantyczne formy polskiej tożsamości. Drugi raz, gdy Na szkle malowane pokazało kulturę jak malowany, folklorystyczny obrazek. Trzeci raz, gdy Wieczernik mówił o znaczeniu wiary w czasach podłych. Tomasz Bocheński
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373706 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pisarzy Staropolskich ; 48)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
"Wojsko serdecznych nowo rekrutowanych na większą chwałę Boską afektów" Hieronima Falęckiego (1678-1756) - dzieło unieśmiertelnione, a zarazem skazane na banicję ze świata literatury jednym prześmiewczym gestem Ignacego Krasickiego. W swojej epoce cieszyło się uznaniem, aby następnie stać się symbolem saskiego obskurantyzmu i ciemnoty. Teraz wraca, aby upomnieć się o należne mu miejsce. Jakie? Tu ipse, Lector benevole, diiudices. [Osądź sam, miły Czytelniku]
Już był wyciskał talerze i szklanki, pękły i kufle na łbach hartowanych, porwał natychmiast książkę zza firanki: Wojsko afektów zarekrutowanych. Nią się zakłada, pędzi poza szranki rycerzów długą bitwą zmordowanych. Tak niegdyś sławny mocarz Palestyny oślą paszczęką gromił Filistyny. (I. Krasicki, Monachomachia, Pieśń V, w. 33-40)
Hieronim Falęcki w tytule swojego "Wojska serdecznych nowo rekrutowanych afektów" umieścił odpowiadającą ogólnej koncepcji i treści dzieła metaforę, w obrębie której cyrkulują znaczenia walki, miłosnej przemocy i podboju za pośrednictwem języka czy księgi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368951 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Na rozprawę składają się interpretacje kilkunastu wierszy, wybranych, jak chce Autor, nieprzypadkowo, bo mających szczególne znaczenie w twórczości mieszkańców oświeconego Parnasu i otwierających perspektywę na nowe odczytanie ich poezji.
Kaliszewski wybrał wiersze, układające się w szczególny obraz oświeceniowego klasycyzmu, który jawi się tu nie tylko jako prąd estetyczny otwarty na wyznania nowoczesności, ale także jako całościowy pogląd na świat i postawa etyczna. Jej decydującym momentem jest pochwała filozofii i wynikającego z praw natury porządku moralnego.[…] Drobiazgowe analizy umieszczone często w kontekście literatury i filozofii XVIII wieku czynią z problemów podejmowanych w tytułowych utworach zagadnienia ważne dla całej kultury polskiego oświecenia. A po lekturze "Parnasu oświeconych" można powiedzieć, że jednym z najważniejszych z nich jest zaprojektowanie nowego stylu opisu świata odpowiadającego wyzwaniom nowoczesności. (Z recenzji wydawniczej Zofii Rejman-Pietrzykowskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359040 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pisarzy Staropolskich ; 47)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
"Ogród Panieński" Wespazjana Kochowskiego (1633-1700) - późnobarokowe, poetyckie kompendium mariologii i zarazem największy w polskim piśmiennictwie zbiór niemal tysiąca sześciuset łacińskich tytułów Najświętszej Maryi Panny, niezwykłe świadectwo pobożności, kunsztu i erudycji autora oraz swoisty przewodnik po dawnej literaturze, symbolice i metaforyce maryjnej. Dzieło udostępniane Czytelnikom po raz pierwszy w całości w naukowym opracowaniu po 340 latach od editio princeps (1681) i 160 od dziewiętnastowiecznej, niewolnej od błędów i pozbawionej aparatu krytycznego, edycji Kazimierza Józefa Turowskiego (1859).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366695 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia Dariusza Kuleszy dzieli się na trzy części: Rozgrzewka, Proza, Poezja. W części pierwszej autor sięga po teksty z końca dziewiętnastego stulecia oraz pierwszej połowy kolejnego, choć punktem odniesienia jest ich powojenna recepcja. Kulesza nawiązuje do zagadnień wiadomych historykom literatury, ale oświetla je z nowej strony, odnosząc się głównie do spraw związanych z socjologią odbioru oraz kategorią procesu historycznoliterackiego.
Część druga skupia się na literaturze wojny i okupacji, ze szczególnym uwzględnieniem prozy obozowej. Autor jest jej znakomitym znawcą. Cztery artykuły zgromadzone w tym fragmencie pracy to albo oryginalne ujęcia tematów już znanych, albo podjęcie tematów co prawda znanych, ale wciąż niewystarczająco opisanych.
Część trzecia jest najobszerniejsza. Dotyczy relacji między współczesną poezją a tematyką sacrum. (Z recenzji prof. Sławomira Buryły)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360135 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dramat Polski Reaktywacja ; t. 16)
Zawiera: Zegary : dramat w trzech scenach romantycznych z przedmową ; Koczowisko, Śmierć Komandora, Sławek i Sławka, Trzeci oddech, Śniadanie do łóżka, Ostatni.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
"Tomasz Łubieński – dramatopisarz i eseista, badacz archiwów i poeta historii, erudyta i eksperymentator. W swoich dramatach rewiduje narodową przeszłość i prześwietla czas współczesny. Prezentuje przy tym postawę racjonalisty, wolną od roszczeń dydaktyzmu, niechętną „rozdzieraniu ran” i „pokrzepianiu serc”, ostrożną w konstruowaniu prostych paralel między dawnymi i młodszymi laty. Pytania, jakie pisarz zadaje światu, ludziom i literaturze, uwrażliwiają na sens pamięci historycznej. Wyrastają z przekonania, że sposób, w jaki odnosimy się do działalności minionych pokoleń, istotnie wpływa na naszą mentalność, konstruuje nas wewnętrznie. Teatr Łubieńskiego to wyjątkowy test dla polskich mitów, stereotypów, kolektywnych i prywatnych ideologii, ślepych wiar. Sztuczność i konwencjonalność naszych zachowań zostaje tu zdemaskowana, a fałszywe gesty, zza których wyziera groźne oblicze doktryny – obnażone. Łubieński poddaje wielostronnej analizie życie zamknięte w formie, pod którą ukrywają się pozór, niemoc albo pustka." (Ewa Wąchocka)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373093 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 402448 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Rozprawy Literackie ; 93)
Bibliografia na stronach 233-242, nota bibliograficzna na stronie 232. Indeks.
Współfinansowanie: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Rękopisy najpiękniejszych utworów Bolesława Leśmiana, które dziś stanowiłyby podstawę do badań tekstologicznych, przepadły w wojennej zawierusze. Nie znaczy to jednak, że w kwestii literackiego warsztatu poety skazani jesteśmy na domysły. Dzięki determinacji jego rodziny przetrwał niewielki pakiet jego manuskryptów. Znajdziemy tam teksty, których autor nie zdążył, nie mógł lub nie chciał opublikować. Rękopisy, znajdujące się dziś w Harry Ransom Center w Teksasie, pozwalają prześledzić kolejne etapy tworzenia się dzieła, które materializuje się niemal na oczach czytelnika.
Wyłania się z nich portret twórcy, który - z jednej strony - pełen jest niewiary w siebie i wartość własnej poezji, a z drugiej doskonale wie, jakie treści za pomocą literatury chciałby przekazać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365785 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 237-242. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki (Kraków)
Streszczenie w języku angielskim.
Z wielkim zainteresowaniem i przyjemnością przeczytałam książkę Magdaleny Rudkowskiej. Przedstawia ona nurt hoffmanizmu jako zjawisko w kulturze polskiej oryginalne, odmienne od dominującego tonu martyrologiczno-patriotycznego, nurt mocno związany z europejskim dyskursem. W tej książce równie ważna jak teksty literackie jest krytyka: dyskusje i polemiki rozwijające się przez cały wiek. Przekonuje mnie dobrze udokumentowana teza Autorki, że nurt hoffmanizmu pozwalał wyrazić traumę po powstaniu listopadowym, a tematy obłędu, snu, śmierci, majaków i gorzki humor pasowały lepiej do sytuacji popowstaniowej oraz stanu ducha pisarzy w kraju niż tragizm i realizm. Zwłaszcza u młodego Kraszewskiego, którego opłakana sytuacja życiowa oraz ciężka melancholia zostały szerzej ukazane i są tego przejmującym, charakterystycznym przykładem. Nowoczesny warsztat, znakomite oczytanie we współczesnej humanistyce, czego dowodem jest imponująca bibliografia, pozwoliły Autorce ująć temat hoffmanizmu w sposób niebanalny, nowatorski i postawić tezy ważne dla poszerzenia naszej wiedzy o kulturze polskiej w XIX wieku. (z recenzji wydawniczej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359285 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pisarzy Staropolskich ; 45)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Tekst w języku polskim z wtrąceniami łacińskimi, w aneksie jedna mowa w języku łacińskim z równoległym tłumaczeniem polskim.
Kolejny tom z serii przynosi zbiór tekstów funeralnych oratora uznanego przez współczesnych za klasyka, które zostały włączone do kanonu XVII-wiecznego wykształcenia retorycznego, zarówno jako wzory do naśladowania, jak i pomniki sarmackiej pamięci.
Mimo upływu 400 lat ich lektura pozwala nawet odległemu w czasie Czytelnikowi niemal uczestniczyć w obrzędowym teatrze wymowy i powrócić do zapomnianej tradycji żywego słowa, stanowiącej dziedzictwo polskiej kultury. Ożywia portrety wielkich wodzów: Stanisława Żółkiewskiego, Jana Karola Chodkiewicza czy Stanisława Koniecpolskiego, i nieprzeciętnych kobiet, a wśród nich Reginy Żółkiewskiej czy Anny Ostrogskiej. Przywołuje dawne tryumfy i klęski.
To pierwsza edycja oracji funeralnych wydobytych z powodzi XVII- i XVIII-wiecznych manuskryptów, których ostateczne brzmienie ustalono podczas złożonego i długotrwałego procesu krytyki, by przywrócić im postać najbliższą słowom Sobieskiego. To szansa, by znakomity orator zajął należne mu miejsce wśród prozaików szlacheckiej Rzeczypospolitej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359242 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Lupa Obscura)
Bibliografia na stronach [221]-245. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Przyglądam się w książce dwóm „ocalaniom”: temu, jak autorka (Tulli) usilnie próbuje ocalić narratorkę/bohaterkę, a wraz z nimi swoją własną historię na przekór komunikacyjnemu fiasku, oraz temu, jak czytelniczka (Wójtowicz-Zając) próbuje ocalić autorkę, wydobywając i odzyskując to, co osobiste, spod warstwy literackości. Z recenzji dr hab. Moniki Świerkosz Pragnę spojrzeć na pisarstwo Tulli niejako à rebours – zobaczyć "Sny i kamienie", "W czerwieni", "Tryby" i "Skazę" przez pryzmat "Włoskich szpilek" i "Szumu". Dwie ostatnie książki – silnie osadzone w tematyce autobiograficznej – pozwalają prześledzić sposób strukturowania narracji, konstrukcji „ja” mówiącego, a także metafor i obrazów pojawiających się we wcześniejszych utworach pisarki. W tym kontekście nie tylko "Szum" i "Włoskie szpilki" noszą znamiona prozy autobiograficznej – ślady „ja” autorskiego można odnaleźć także w różnych miejscach pajęczej sieci tekstu, jakim jest cała twórczość Magdaleny Tulli. W pozornie lekkich, metaliterackich opowieściach dostrzec można palimpsest autobiografii kobiecej, unaoczniający splot literatury i doświadczenia osobistego, naznaczonego przez płeć w relacji matka – córka. Agnieszka Wójtowicz-Zając, fragment Wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 402400 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 351-368. Indeks.
Książka jest zbiorem czternastu studiów odnoszących się do „wieku oświeconego”, przyporządkowanych kompozycyjnie do trzech segmentów tematyczno-problemowych: „szukanie kształtu”, „szukanie sensów” i „szukanie źródeł”. Autor poddał badaniom rozległy materiał literacki, którego ramy chronologiczne stanowią Biblia oraz wczesna twórczość poetycka Adama Mickiewicza. W części pierwszej wskazał na rolę edytorstwa w badaniach literackich […]. Część druga przynosi studia analityczno-interpretacyjne utworów czołowych twórców „wieku świateł”; pod piórem Autora „koronkowe” analizy wierszy nabrały właściwego blasku. Część trzecia dotyczy obecności Biblii w świadomości literackiej epoki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359449 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej