Streszczenie angielskie przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
"Tom XXII "Z Dziejów Kartografii" jest poświęcony dawnej kartografii historycznej i wojskowej. Część dotycząca kartografii historycznej traktuje tę tematykę dość szeroko, zamykając w klamrze przeszłości jej obecny stan i prognozy na przyszłość. Autorzy artykułów zamieszczonych w tej części poruszyli także kilka szczegółowych tematów dotyczących dawnych map Polski, Litwy oraz Śląska. (...) W części dotyczącej dawnej kartografii wojskowej mamy do czynienia z dość różnorodnymi spojrzeniami. Są tu refleksje nad dawnymi mapami z perspektywy historyka wojskowości, historyka oraz kartografa." (fragment Wprowadzenia)
Bibliografia, netografia, na stronach 433-452. Indeks.
Jest to książka o konflikcie państwa izraelskiego z Palestyńczykami. Przedstawia całą jego historię i uwzględnia najnowsze dramatyczne wydarzenia wywołane atakiem Hamasu w dniu 7 października 2023 roku na sąsiadów z Izraela. Do analizy tego konfliktu Bar-Tal stosuje swoją oryginalną teorię ,,nierozwiązywalnych konfliktów”. Teoria ta uwypukla pewien paradoks. Społeczeństwa zaangażowane w tego rodzaju konflikty starają się jakoś je rozwiązywać. Ale podejmowane w tym celu działania doprowadzają do zmian, które konflikt intensyfikują i utrwalają oraz czynią go coraz bardziej destruktywnym.
Wybór materiałów XVII konferencji teoretyczno-literackiej zorg. przez Instytut Teorii Literatury, Teatru i Filmu, Uniwersytetu Łódzkiego oraz IBL PAN w Przyjezierzu k. Strzelna, 1-6 lutego 1978 r.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach 284-314.
Dla pracowników naukowych, sędziów, adwokatów, kierowników u.s.c.
Książka sfinansowana ze środków Instytutu Nauk Prawnych PAN
Małżeństwo to instytucja uniwersalna występująca w zasadzie we wszystkich systemach prawnych i kulturach. Pozostaje ona w silnym związku z życiem społecznym, religijnym, a także z lokalnymi obyczajami, co wywołuje różnice w przyjętych rozwiązaniach, szczególnie w zakresie ceremonii zawarcia, sposobu doboru małżonków czy skutków omawianej relacji. W każdym przypadku jednak związek ten służyć ma prokreacji oraz wychowaniu potomstwa, a także przekazaniu dorobku materialnego i kulturowego następnemu pokoleniu. Pełni on także funkcję porządkującą relacje rodzinne, na których opiera się wzajemna odpowiedzialność członków rodziny (pomoc i dostarczanie środków utrzymania) i z którymi wiążą się określone skutki (np. w zakresie dziedziczenia majątku). Małżeństwo nie jest jedynie zjawiskiem społecznym, lecz także stosunkiem prawnym podlegającym regulacji prawnej. Jednostki decydując się na związek małżeński, godzą się na to, że ich relacja spowoduje powstanie wzajemnych praw i obowiązków, a także wywoła konsekwencje w stosunkach z osobami trzecimi. W ręce organów państwowych małżonkowie oddają także możliwość rozwiązania łączącej ich więzi, akceptując tym samym jej trwałość. Celem pracy jest ukazanie ścisłego związku pomiędzy ukształtowaną przed wiekami, mającą swoje korzenie w rzeczywistości pozaprawnej, relacją społeczną pomiędzy kobietą i mężczyzną a zasadnością objęcia jej statusem prawnym. Służyć temu ma wskazanie spójnej koncepcji małżeństwa jako stosunku prawnego o określonych funkcjach, których realizacja odgrywa istotną rolę zarówno dla społeczeństwa, jak i państwa. Podstawę przeprowadzonych badań stanowią międzynarodowe regulacje praw człowieka, rozwiązania obowiązujące w różnych państwach europejskich oraz prawo polskie. W wielu miejscach przywołano także zjawiska społeczne występujące w praktyce, a mogące mieć w przyszłości wpływ na podejmowanie dalszych prób redefinicji małżeństwa.
Stan prawny na 2020 r. ustalony na podstawie treści książki.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach 431-483.
Finansowanie: Instytut Nauk Prawnych (Polska Akademia Nauk)
Streszczenie w języku angielskim.
Głównym celem monografii Szymona Zaręby Skutki braku uznania państwa w świetle prawa międzynarodowego jest ocena rzeczywistego wpływu braku uznania międzynarodowego na międzynarodowoprawny status podmiotu, który rości sobie prawo, by nazywać się państwem. Książka stanowi pierwsze w literaturze polskiej opracowanie mono- graficzne poświęcone problemowi braku uznania państw, a tym bardziej jego skutkom. Dotychczasowe studia nad tymi zagadnieniami prowadzone w Polsce miały charakter dużo skromniejszy. [...] Wnioski z przeprowadzonej analizy będą mogły zostać wykorzystane przez polską służbę zagraniczną w sytuacjach, w których pojawia się konieczność wejścia przez nią w różnego rodzaju kontakty oficjalne lub nieoficjalne z podmiotami, których Polska nie uznaje za państwa, a także mogą okazać się interesujące również dla sędziów i urzędników, którzy w codziennej praktyce spotykają się z koniecznością rozwiązywania konkretnych problemów, z jakimi wiąże się istnienie podmiotów, które nie są uznawane jako państwa przez polskie władze. z Wprowadzenia
Współfinansowanie: Instytut Sztuki (Polska Akademia Nauk)
Symbolika domu to poprawione i uzupełnione wznowienie książki Dom w tradycji ludowej – pozycji klasycznej na gruncie polskiej antropologii kultury i etnografii, ale istotnej także dla pogłębionego myślenia o literaturze i ważnej dla artystów. Danuta i Zbigniew Benedyktowiczowie pokazują etnograficzne zaplecze figury domu oraz pracę tego symbolu w konkretnych analizach tekstów kultury. Pokazują również, że symbol wciąż daje do myślenia, a jego moc opisu i interpretowania ludzkiej rzeczywistości nie uległa wyczerpaniu. Zadomowienie i bezdomność – kluczowe kwestie Symboliki domu – to doświadczenia leżące u fundamentów naszego bycia w świecie. Na wiele sposobów zakorzenione w tradycji i uobecniane w sztuce łączą ludzi różnych miejsc i czasów. Opisują też egzystencję każdego z nas – tutaj i teraz. Ważna książka o domu, której zrąb powstał przed laty, warta jest więc lektury także dzisiaj – lektury uważnej i aktualizującej. Paweł Próchniak
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Streszczenie w języku angielskim.
Monografia Tomasza Kaliściaka Płeć Pantofla stanowi próbę uchwycenia odmieńczych form męskości w polskiej prozie XIX i XX wieku, które stanowią alternatywę wobec dominującego w społeczeństwach patriarchalnych modelu męskości hegemonicznej. Pantofel, będący aluzją do powieści Ludwika Sztyrmera z 1841 roku, reprezentuje tutaj zagadkową figurę deheroizacji kultu męskości poprzez groteskę, parodię i śmiech. Parametrami, za pomocą których autor wyodrębnia odmieńcze męskości, są: zniewieściałość, potworność, hybrydyzacja, homoseksualność, analność oraz autoodporność. Badając szerokie spektrum zagrożeń, którym podlegała męskość na przestrzeni dwóch stuleci, autor definiuje ją jako problem biopolityczny i śledzi jej odmiany w dziełach wielkich twórców, takich jak Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Witold Gombrowicz, Stanisław Ignacy Witkiewicz czy Jean Genet (z racji polskiego epizodu w jego biografii), a także pisarzy mniej znanych, jak wspomniany Ludwik Sztyrmer, Stefan Grabiński, Christian Skrzyposzek, Zbigniew Grabowski i Czesław Dobek.
Tom zawiera reprodukcję fototypiczną i transkrypcję.
Na okładce: Jan Kochanowski, Dzieła wszystkie. Fragmenta. Tytuł grzbietowy: Dzieła wszystkie. T. 5.
Źródła i literatura na stronach 189-198. Indeksy.
Reprodukcja fototypiczna: Fragmenta albo Pozostałe pisma Jana Kochanowskiego. Kraków : z Drukarnie Łazarzowej, 1590.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Mają swe losy książki. Mają je i "Fragmenta". Czasami są to historie zaskakująco do siebie podobne. Zapisane karty, "które jeszcze dotąd świata nie widziały" - jak pisał w liście dedykacyjnym Jan Januszowski - trafiają z Czarnolasu do Krakowa, prawdopodobnie dzięki zapobiegliwości Doroty Kochanowskiej. Z tego chociażby powodu trudno odmówić jej wkładu w historię literatury polskiej. Ponad cztery wieki później teczki przechowujące pożółkły maszynopis trafiają via Warszawa znów do Krakowa. Po raz kolejny rozpoczyna się praca nad odczytaniem tekstów zapisanych na owych kartach i ustaleniem ich brzmienia.
"Fragmenta" są szczególnym zbiorem utworów w twórczości Kochanowskiego, "fragmentarycznym" nie tylko z nazwy. Wydane po śmierci poety i - ze zrozumiałych względów - często niedokończone, zaniechane, wyrywkowo przenoszone do innych zbiorów, stanowią wyzwanie dla edytorów. Każą się zastanawiać nad każdą, nawet najmniejszą, koniekturą, podążać domniemaną drogą myśli twórcy, podejmować (nieraz radykalne) trudne decyzje, tym trudniejsze, gdy ma się świadomość, że trzeba postawić kropkę nad i, której sam poeta być może nigdy nie postawił. (fragment "Wstępu wydawców")