Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(6)
Dostępność
dostępne
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(6)
Autor
Cieński Marcin (1959- )
(2)
Pluta Paweł (1977- )
(2)
Bielecki Marian (1975- )
(1)
Czerwiński Marcin (1971- )
(1)
Dudziński Robert
(1)
Liszka Katarzyna (filolożka)
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Literatura polska
(4)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(2)
Literatura amerykańska
(2)
Literatury europejskie
(2)
Pisarze polscy
(2)
Tematy i motywy
(2)
Architektura
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Etyka
(1)
Film sensacyjny
(1)
Gotycyzm
(1)
Holokaust
(1)
Kryminał
(1)
Kryzys
(1)
Kultura
(1)
Kultura pamięci
(1)
Mimesis
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Performance
(1)
Poświatowska, Halina (1935-1967)
(1)
Przybyszewska, Stanisława (1901-1935)
(1)
Rozbiory Polski
(1)
Ruiny
(1)
Serial filmowy
(1)
Sztuka
(1)
Telewizja Polska
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Życie literackie
(1)
Temat: dzieło
Kronos
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Monografia
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Film polski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(4)
Literaturoznawstwo
(4)
Historia
(3)
Filozofia i etyka
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 249-266. Indeks.
Ze wstępu: Koncepcja rozprawy bazuje na dwóch zasadniczych założeniach. Po pierwsze, monografia ma stanowić diachroniczną analizę wycinka kultury Polski Ludowej - opisywać dynamikę rozwoju poetyki kryminalnych seriali i filmów telewizyjnych i wskazywać na momenty szczególnie dla tego rozwoju ważne. Przedmiotem zainteresowania są zatem strukturalne właściwości omawianych produkcji: aktualizowane schematy fabularne, sposoby konstruowania bohaterów, opozycje dynamizujące kryminalne fabuły, charakterystyczne motywy itd. Po drugie, omawiane przemiany gatunkowe zostały osadzone w szerokim - także pozafilmowym - kontekście, pozwalającym zrozumieć ich genezę. Wspomniane właściwości strukturalne zaistniały bowiem w określonej kulturowej ramie determinującej kierunek ich rozwoju. W ten sposób estetyczna, tekstualna analiza produkcji telewizyjnych uzupełniona została analizą kontekstualną, pozwalającą wskazać na pozafilmowe czynniki modelujące opisywany gatunek i jego charakterystyczne elementy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355847 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Zebrane w książce studia podejmują refleksje nad piśmiennictwem polskim, europejskim i amerykańskim. Dotyczą nie tylko literatury i publicystyki, ale również sztuk plastycznych i architektury, co przyczyniło się do uwyraźnienia ujęć komparatystycznych i poszerzenia dotychczasowych ustaleń naukowych. Tekstowe reprezentacje ruin (1760–1830) to monografia pozwalająca na głębsze zrozumienie osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Z recenzji dr hab. Małgorzaty Chachaj
Wartość naukowa książki wynika zarówno z poznawczych walorów poszczególnych rozpraw, jak też właśnie z wielości, w dużej mierze wzajemnie się oświetlających, propozycji badawczego odniesienia się do kwestii ruin, która w będącym tu przedmiotem zainteresowania okresie uzyskała ważne miejsce w refleksji o świecie i jego artystycznych reprezentacjach. Zawarte w książce rozważania w dużym stopniu skupiają się na samym pojęciu ruin używanym w stosunku do materialnych obiektów, ale również – w sensie przenośnym – na określenie efektów destrukcji w wymiarze politycznym czy moralnym; odnoszą się jednak także do ich znaczeń symbolicznych czy refleksji lub emocji, jakie wywołują. Z recenzji prof. dr. hab. Romana Dąbrowskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393746 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Marian Bielecki doskonale realizuje formułowany przez Gombrowicza postulat krytycznej narracji niekryjącej się ze swoim subiektywizmem, w której osoba komentatora, wraz z jego preferencjami, zostaje nie tyle zamaskowana, co właśnie wyeksponowana. (...). Gandalf.com.pl
Takie postawienie sprawy przynosi szereg korzyści. W pierwszej kolejności, jest w moim przekonaniu po prostu szczere czy też trafne w odniesieniu do zadań krytyka i komentatora tekstu literackiego. Jednocześnie, rozmach proponowanych interpretacji (bardzo szeroki wachlarz tekstów, na podstawie których formułowane są lekturowe ustalenia, obejmujący nierzadko po prostu całość dzieła danego pisarza, oraz przyjęta dzięki temu perspektywa diachroniczna, unaoczniająca ewolucję, jaką mniej lub bardziej toksyczna relacja z Gombrowiczem nieuchronnie przechodziła) sprawia, że czytelnik monografii bezboleśnie ulega tym osobistym intuicjom i fascynacjom Autora; innymi słowy, subiektywne i stronnicze komentarze z powodzeniem zostają przełożone na przekonujący język intersubiektywnej argumentacji. Kolejną korzyścią tej ekspozycji głosu krytyka jest - jakże pożądana! - swoboda i potoczystość opowieści o kolejnych, rzec by można, niebezpiecznych związkach. Sygnatura determinuje tekst krytyczny w równym stopniu co literacki. z recenzji Ewy Kobyłeckiej-Piwońskiej (UL)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361620 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Drugie miejsce wydania na podstawie strony internetowej wydawcy.
Bibliografia przy niektórych pracach. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830 - efekt imponującego przedsięwzięcia naukowego, w które zaangażowali się uczeni z kilkunastu polskich ośrodków badawczych, filolodzy polscy i neofilolodzy - zachęca do powrotu do pierwotnych znaczeń i kontekstów związanych ze zjawiskiem wymienionym w tytule. Przypomina o gotycyzmie pojmowanym historycznie, skłania do - jak to ujmują Redaktorzy we Wstępie - "refleksji nad gotycyzmem w jego minionej postaci". Obszar zainteresowania badaczy zaangażowanych w projekt obejmuje twórczość literacką autorów z różnych kręgów językowych i kulturowych (przede wszystkim polskiego, ale i angielskiego, francuskiego, niemieckiego, czeskiego, rosyjskiego, niderlandzkiego, amerykańskiego…), która powstawała w latach 1760-1830, czyli w okresie tradycyjnie uznawanym za czas pojawienia się i ugruntowania gotycyzmu w tekstach kultury. (Z recenzji dr hab. Agaty Seweryn, prof. KUL)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365866 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(NH Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; t. 32)
Na grzbiecie akronim serii: NH.
Bibliografia na stronach 225-232. Indeks.
Katarzyna Liszka w swojej książce daje czytelnikowi jasno rozrysowaną mapę głównych stanowisk w sporze o „podział pracy pamięci” po Zagładzie, dokonuje przeglądu argumentów, jakie w tym sporze padają wraz z analizą implikacji etycznych, mających jej zdaniem podstawowe znaczenie dla większości myślicieli żydowskich zabierających głos w debacie. To ukierunkowanie, nacisk położony na początku rozprawy na pluralne „etyki pamięci”, pozwala autorce na łączenie w wywodzie różnych idiomów filozofii, teologii i socjologii dwudziestowiecznej jako uzupełniających się ogniw refleksji ujętej jako forma pamiętania. Kolejne pojęciowe mediacje, korekty stanowisk zajmowanych przez Hannę Arendt, Avishaja Margalita, Zygmunta Baumana stają się w tej optyce pośrednim dowodem na krystalizowanie się nie tylko rzeczonej wspólnoty pracy pamięci, ale i na przekształcania kategorii etycznych i prawnych związanych ze sprawą wspólnoty etyki uniwersalnej, o której w zakończeniu pisze autorka, odwołując się do rozważań Natana Sznaidera i Daniela Leviego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 344598 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 481-495. Indeks.
Marcin Czerwiński pisze o Stanisławie Przybyszewskiej gorliwie, ale z pokorg. Bada jej sylleptyczne utwory oraz bogaty zbiór zaświadczajgcych egzystencję listów. Przyglgda się wykorzystywaniu przez nig środków psychoaktywnych, jej prekursorskim względem transhumanizmu relacjom z maszynami, zainteresowaniu homoseksualizmem czy literaturg popularng. Jej symbolicznemu zabijaniu ojca. Jej ekscentryzmom życia codziennego, nazywanym przez Czerwińskiego performansem życiowym. Performans staje się dla autora kluczem do odczytania Przybyszewskiej, ale performatyka nie jest tu tylko narzędziem badawczym. Czerwiński znosi granicę między teorig a praktykg: piszgc o Przybyszewskiej, współbrzmi z nig i na naszych oczach uaktualnia jej projekt pisarski. Autor pokazuje też, jak tytułowg kategorię uskoku odnosić do innych postaci XX wieku, których życiopisanie stanowi kontekst dla praktyk Przybyszewskiej. Jest tu Gombrowicz i jego zaskakujgcy Kronos. Jest Białoszewski ze swoim Tajnym dziennikiem. Jest i Poświatowska przypominajgca Sylvię Plath. Ksigżka kończy się krótkg opowieścig o tym, jak (nie)oczekiwanie utrudniane - czy wręcz uniemożliwiane - bywa poświadczanie egzystencji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393649 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej